Meny

Teknogiganter truer bil-framtiden

Se video.
Se video.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bil-arving: – Flere bilmerker vil forsvinne

Bilbransjen har tradisjonelt vært en svært konservativ industri. Den er dominert av store konserner og merker som har vært med oss i tiår etter tiår.

I kjølvannet av finanskrisen, var det riktignok en god del bilmerker som gikk under og forsvant, blant annet svenske Saab. Men selv ikke finanskrisen forandret i særlig grad måten bransjen jobber på.

Frykter Google og Apple

Nå spår imidlertid mange at vi står foran store endringer de kommende årene. Tesla har tatt de tradisjonelle bilprodusentene på senga når det gjelder elbiler. Og ikke minst er strategien deres med å droppe importører og selge direkte til forbrukerne, noe resten av bilbransjen studerer med en blanding av nysgjerrighet og skrekk.

Det stopper imidlertid ikke der. Det mange i bransjen frykter mest nå, er selskaper som Google og Apple. Etter hvert som bilene blir mer og mer avanserte, åpner det seg også store muligheter for disse.

Les også:  Google-bilen kommer stadig nærmere

– Vil forsvinne

En av dem som tar til orde for at vi har store endringer i vente, er bil-arvingen Lapo Elkann. Han er tippoldebarn av Fiats grunnlegger Giovanni Agnelli. Elkann har jobbet i Fiat-konsernet, han sitter i styret i Ferrari og er også aksjonær i FAC, selskapet som oppsto da Fiat tok over italienske Chrysler. Han driver også selskapet Garage Italia Customs, som blant annet bygger og om skreddersyr biler for kundene sine.

Til bransje-nettstedet Automotive News sier Elkann følgende:

– Noen bilmerker vil forsvinne, når bransjen inngår flere samarbeid for å møte den digitale framtiden. Produsenter vil gå sammen, og flere bilmerker vil jobbe mye tettere sammen.

Les også:   Derfor forsvant dette macho-bilmerket

– Har så mye penger

Google har i flere år testet ut selvkjørende biler, det har skapt mye usikkerhet i bilbransjen. For hva tenker egentlig Google – skal de "bare" levere teknologi, eller ønsker de å bygge bilene også?

Mange tror på det første, Elkann er ikke sikker på det:

– De har så mye penger. Det er ikke mulig å vite hva de egentlig kommer til å gjøre, mener han.

Nettopp dette med økonomiske ressurser vil bli krevende for mange bilprodusenter, når de skal putte stadig mer teknologi inn i bilene sine.

Tøffe tider

Sjefen for FCA, Sergio Marchionne, har lenge vært helt tydelig på at han ønsker å fusjonere selskapet sitt med andre bilprodusenter. Han peker blant annet på hvor viktig det er å ha flest mulig bilmodeller å dele utviklingskostnadene på. Elkanns utspill må også ses i sammenheng med dette. Italienerne frykter at de skal bli for små i den store sammenhengen, og dermed tape mot de største konkurrentene.

Mens det går bra hos Ferrari, er det tøffe tider for flere av FCAs merker. Fiat har et svært begrenset modellutvalg og har forsvunnet fra flere bilklasser. Alfa Romeo har mange tunge år bak seg, og er helt avhengig av at nylanserte Giulia blir en suksess.

Samtidig er ambisjonene for framtiden store. Men nå er det altså ikke bare andre bilprodusenter man frykter og må konkurrere mot. Det er noe nytt i bilbransjen.

Les også:  Nå er det klart for comeback i Norge

OVERSKYET: Etter flere år med modelltørke, kommer Alfa Romeo nå endelig med sin nye Giulia. Den bør bli en suksess, ellers ser framtiden for Alfa Romeo temmelig mørk ut.
OVERSKYET: Etter flere år med modelltørke, kommer Alfa Romeo nå endelig med sin nye Giulia. Den bør bli en suksess, ellers ser framtiden for Alfa Romeo temmelig mørk ut.

Les også:   Han vil skape verdens største bilprodusent

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus