Meny

Øvelseskjøring i Lamborghini kan bli realitet

Som elev hos Fyllingsdalen trafikkskole får du en STOR bonus etter endt oppkjøring: Nemlig en tur i drømmebilen Lamborghini Gallardo.
Som elev hos Fyllingsdalen trafikkskole får du en STOR bonus etter endt oppkjøring: Nemlig en tur i drømmebilen Lamborghini Gallardo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjøreelever i Bergen kan bli først i landet til å kjøre i dette muskelbeistet.

Tenk deg følgende scenario: Du er 18 år gammel, smånervøs og har akkurat nådd sommerens store mål. Oppkjøringen er godkjent og førerkortet i boks.

Så hva passer vel ikke bedre enn å feire lappen bak rattet i en Lamborghini med 500 hk? Tanken er nesten for god til å være sann, men hos Fyllingsdalen trafikkskole i Bergen er det en realitet!

– Det er helt riktig. Her får elvene tilbud om en kjøre vår egen Lamborghini Gallardo etter oppkjøring. Målet er at vi skal bruke den som vanlig skolebil og langkjøring etterhvert, forteller daglig leder, Eirik Kråkevik.

Men aller først må superbilen godkjennes for bruk i skolebil-sammenheng. Og paradoksalt nok er det ikke antall hestekrefter som stopper Eirik i å bruke superbilen under opplæring. Utfordringen ligger nemlig i setene.

V10, 500 hk og toppfart på langt over 300 km/t. Dette må være Norges råeste skolebil! Men den er riktignok ikke godkjent helt enda...
V10, 500 hk og toppfart på langt over 300 km/t. Dette må være Norges råeste skolebil! Men den er riktignok ikke godkjent helt enda...

– Per nå er det ikke tillatt å bruke biler med to seter. Derfor jobber jeg med en søknad om å få dispensasjon. Om den går i boks – er bilen klar for å ta i mot elever til opplæring, smiler Eirik og poengterer at ekstra pedaler allerede er montert på passasjersiden.

Viktig å erfare mye krefter

Å ta i bruk en vaskekte superbil i kjøreopplæringen er på mange måter et dristig valg. Lamborghinien til Eirik er utstyrt med en råsterk V10 motor som yter 500 hk. 0-100 km/t feies unna på kun 4,2 sekunder, mens toppfarten bikker 300 km/t uten problemer.

– Hvordan kom ideen om å bruke en Lamborghini som skolebil?

– Først og fremst handler det om store mengder entusiasme og lidenskap for bil. Jeg har lenge drømt om min egen Lambo, og da muligheten dukket opp, måtte jeg bare slå til. Å bruke bilen i opplæring gjør også at jeg kan dele lidenskapen med andre, forteller Eirik, og legger til:

– Det er stadig flere som trimmer bilene sine rimelig heftig. Når motoreffekt og understell ikke samspiller er det livsfarlig. Derfor vil jeg lære ferske sjåfører hvordan biler med 500 hk faktisk fungerer. Å kunne erfare dette under opplæring må da være mye tryggere enn å kaste seg inn i en superbil første gang - uten å vite hvordan ting henger sammen.

Dette er låvefunnet du ikke trodde var mulig

Bilen er en 2004 modell Lamborghini Gallardo.
Bilen er en 2004 modell Lamborghini Gallardo.

– Nå skal jeg miste lappen og ta den på nytt

Eirik har lang erfaring som sjåførlærer. Og i forbindelse med flytting av sin egen kjøreskole, valgte han å ta i bruk Lamborghinien i markedsføringen. Det har gitt gode resultater.

– Jeg er fått like mange henvendelser de par siste ukene som årets fem første måneder. Det skyldes nok en fin kombinasjon av bilen og nye lokaler, understreker han.

Responsen har ellers vært formidabel. Eirik forteller om stor beundring blant trafikanter på veien. Alt fra små barn til eldre damer snur seg. Mange stopper dessuten i busslommer for å knipse bilder av den mildt sagt originale skolebilen.

– Kommentarene strømmer dessuten inn på Facebook-sidene våre. Flere ferske sjåfører skriver blant annet: ”Nå skal jeg miste lappen og ta den på nytt.”

To pedalsett i en Lambo finnes det jammen ikke mange av i verden!
To pedalsett i en Lambo finnes det jammen ikke mange av i verden!

Topp 5: De heftigste fra Lamborghini

– Sitat fra elev

Selv om Lamborghinien enda ikke er godkjent for bruk i opplæring, har de første elevene, med bestått førerprøve, allerede fått prøve fartsmonsteret. Og råere førstebil finnes vel neppe!

– Du tør virkelig å la helt ferske elever sette seg bak rattet i Lamboen?

– Ja, faktisk. Jeg vet at ting kan skje når man setter seg i en supersportsbil, og at det er et lite sjansespill. Når det er sagt har jeg tro på at de viser respekt for bilen og alle kreftene. Hvis noe er i ferd med å skje, har jeg heldigvis ekstra pedaler slik at jeg kan gripe inn.

– Og hva med kostnadsbildet?

– Jeg er forberedt på å bytte clutch ofte fremover. Ellers tror jeg ikke driftskostnadene blir noe særlig høyere enn en annen bil, mener den entusiastiske kjørelæreren.

Det er tidligere elev, Andreas Carlson Gjervik, som er blant de første som får realisere den store guttedrømmen, kun noen uker etter oppkjøringen.

– Det var helt fantastisk, og noe av det råeste jeg har vært med på. Selv kjører jeg en dieselbil med 105 hk – så kontrasten ble stor, forteller han.

Andreas Carlson Gjervik er en av de aller første som fikk prøvekjøre monsteret.
Andreas Carlson Gjervik er en av de aller første som fikk prøvekjøre monsteret.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus