Meny

Familiebil med spoiler fra Porsche

Porsche har akkurat lansert nyeste generasjon Panamera. Blant mange nyheter er det spesielt én ting som skiller seg ut. Bilen har nemlig en helt spesiell spoiler.
Porsche har akkurat lansert nyeste generasjon Panamera. Blant mange nyheter er det spesielt én ting som skiller seg ut. Bilen har nemlig en helt spesiell spoiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den omstridte Porsche-varianten har fått kraftige oppgraderinger.

Selv om mange Porsche-entusiaster ikke var like begeistret for Panamera tilbake i 2009, fikk i alle fall den kontroversielle bilen likevel massiv oppmerksomhet.

Det var ikke bare grunnet design og imponerende prestasjoner, men også fordi Porsche gikk inn i en helt ny bilklasse.

I dag, syv år senere, er det endelig klart for andre generasjon Panamera – og her har det skjedd ting!

Siden lanseringen i 2009 har ikke Panamera akkurat kunne juble over salgstallene. Det skal denne forsøke å gjøre noe med.
Siden lanseringen i 2009 har ikke Panamera akkurat kunne juble over salgstallene. Det skal denne forsøke å gjøre noe med.

Interiør i toppklasse

Porsche har gått nøye til verks og forbedret hver minste detalj i nye Panamera. Samtidig har tyskerne vært tydelig på at bilen kun skal optimaliseres, ikke gjøres om.

På utsiden er det ingen tvil om at designet fremstår strammere og mer helhetlig kontra forgjengeren. I front er luftinntakene tydeligere markert, med skarpe linjer.

Men det er bak vi finner den største forandringen på eksteriøret. Her er baklyktene strekt over hele bredden, akkurat som på nye 911 Carrera 4.

På innsiden finner vi også viktige endringer. Her har nemlig en solid haug med knapper måtte vike til fordel for en felles infotainment-skjerm. Det gjør omgivelsene langt mer oversiktlig og moderne inne i cupeen.

Interiørt følger Porsche strømmen. Unødvendige knapper fjernes og erstattes med en større skjerm. Dette syns vi ser riktig så fint ut!
Interiørt følger Porsche strømmen. Unødvendige knapper fjernes og erstattes med en større skjerm. Dette syns vi ser riktig så fint ut!

Luksusbil med sportsbil-prestasjoner

Porsche lover at nykommeren vil kjøre bedre, både med tanke på motorutrustning og understell. En av nyhetene her er nemlig en ny type luftfjæring med tre ulike kammere som jobber uavhengig.

Funksjonen styres via Mode Switch-knappen på rattet, hvor en kan velge mellom Normal, Sport, Sport Plus og Individual. Selv oppsummerer Porsche nyheten som en luksusbil med sportsbil-prestasjoner.

Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?

Helt nye motorer

I første omgang kan Panamera leveres med tre ulike biturbo-motorer. Alle er nyutviklet for å gi maksimal effekt og samtidig lavere utslipp.

I Panamera Turbo finner vi en 4-liters V8-er med 550 hk, mens Panamera 4S får en 2,9-liter V6-er som leverer 440 hk. Dette er for øvrig 20 hk mer enn dagens versjon.

Den karakteristiske hekken er vel bevart, men baklysene dekker nå hele bredden. Under skjuler det seg dessuten en enorm spoiler.
Den karakteristiske hekken er vel bevart, men baklysene dekker nå hele bredden. Under skjuler det seg dessuten en enorm spoiler.

Om diesel står deg nærmest tilbyr Porsche naturligvis dette også – i form av åtte sylindere, 422 hk og hele 850 Nm.

Alle tre motorene kombineres med Porsches populære 8-trinns PDK-dobbeltclutch-kasse.

Spektakulær vinge

Nye Panamera får for første gang en solid hekkspoiler, som tilpasser seg kjørestil og hastighet.

Utfra de første bildene ser den også rimelig spektakulær ut - med tanke på "familie-raceren" Panamera tross alt er.

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus