Fargen avslører noe helt spesielt
Her snakker vi råsprek familiebil.
BMWs M-avdeling, som lager de mest sportslige modellene til den tyske bilprodusenten, har hendene fulle. Det blir nemlig bare mer og mer populært med spreke biler.
Det viser salgsøkningen med all tydelighet. M og M Performance-modellene til BMW økte salget med totalt 39 prosent i 2015. Totalt ble det solgt 62.400 eksemplarer.
Målet i år er en minst like omfattende økning.
For å klare det skal de lage noen ekstra ville utgaver av de allerede råspreke M-modellene M3 og M4. De får nemlig noe som heter Competition-pakke.
Les også: Denne bygges bare i 500 eksemplarer
Formel 1-bane
Det er passende at vi er på Øst-Europas eneste Formel 1-bane for å lære mer om BMWs mest hårete modeller. Vi har allerede kjørt den nye innstegsmodellen, M2, på banen.
Nå er det på tide å få en liten tur i en annen nyhet – nemlig M3/M4 med Competition-pakke.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenM3 og M4 er altså mer eller mindre samme bil, bortsett fra at M3 er todørs coupe, mens M3 er en vanlig sedan med fire dører.
Les også: Nei – det er ikke tilfeldig at denne testes på racerbane
Sorte emblemer
Men først litt om hva som er forskjellen på en vanlig M3/M4, og en Competition-utgave: Hvis vi starter med det visuelle, er det noen flere detaljer i sort. For eksempel grillen og selve M3/M4-emblemet på bakluken. Det er også sorte enderør på det spesiallagede eksosanlegget. Det gir forøvrig fra seg et enda mer markant brøl enn vanlig, når du toucher gasspedalen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSetene er også enda mer sportslige, og det følger med 20" felger.
Les også: Test av BMW M4
450 hk
Så langt handler mye om image og utseende, og lite om prestasjoner. Men du tror vel ikke at M-avdelingen bare handler om jåleri og staffasje?
Neida, de har gitt Competition-utgaven mer krefter også. Som om det var nødvendig. Her er det 450 i stedet for 431 hk. Du blir ikke MYE raskere i akselerasjonen av det. 0,1 sekunder faktisk. Men som sagt, egentlig var jo ikke behovet for mer fraspark spesielt påtrengende uansett.
Artikkelen fortsetter under annonsenUnderstellet er også spesiallaget, og det er nye innstillinger i alle kjøreprogrammene, for antispinn-systemet og for den aktive M-differensialen.
Les også: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie
Mer lyd
Spørsmålet er naturligvis hvilken effekt dette har på bilen. Vi er spente på å kjenne litt på hva som bor i denne Competition-utgaven.
Vi slipper å vente lenge. Første rette strekning gir anledning til å kjenne akselerasjonen – og mangelen på grep. Det blir for mye å hanskes med, selv for 285/30/20-dekkene bak.
Ytelsene er vanskelige å skille fra en vanlig M3, når vi ikke kan sammenligne direkte. Men lyden skiller seg ut. Det gjør også komforten. Den er betydelig dårligere, med 20" felger. Faktisk såpass at vi ikke kan skjønne at det skal være noe å trakte etter.
Les også: Lanserer spesialversjon av BMW M3
Kort møte
Styrefølelsen, den herlige responsen fra understellet i svingene, alt er akkurat slik vi forventer. Igjen – skal du virkelig føle på forskjellene, må du på bane med begge bilene og la dem strekke skikkelig på bena.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå motorveien, der underlaget er bedre, blir ikke 20-tommerne så slitsomme å forholde seg til lenger. Og det hjelper mye å få den over i komfort-modus. Da slipper du å riste løs tennene dine.
Les også: BMW lar seg ikke bremse av Dieselgate
Verdt det?
Før vi aner ordet av det, er imidlertid den korte testturen vår over. Det blir et hastig møte med en helt spesiell bil.
Men om det er så veldig mye mer å trakte etter enn en vanlig M3/M4 kan vi ikke si basert på denne kjøreturen.
Hva det vil koste for en slik oppgradering i Norge, har vi heller ikke oversikt over ennå.
Men hvis kun det råeste av det råeste er rått nok, og du har nok av penger uansett, da bestiller du deg en M-modell med sort emblem på bakluken.
Les også: Gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder!