Her er en av årets store SUV-nyheter i Norge

Ford får en ny toppmodell når Edge nå har kommet til Norge. SUV-en har startpris på litt over 600.000 kroner. Foto: Ford
Ford får en ny toppmodell når Edge nå har kommet til Norge. SUV-en har startpris på litt over 600.000 kroner. Foto: Ford
Artikkelen fortsetter under annonsen

Edge skal konkurrere mot premiumbilene i klassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen i SUV-klassen hardner til når Ford nå gjør seg klare til å lansere nye Edge i Norge.

Dette er en velvoksen SUV med bagasjerom på 610 liter, og god plass til fem. Størrelsesmessig er den på nivå med biler som BMW X5 og VW Touareg, men Ford priser den et godt stykke under disse. Startprisen er på 610.000 kroner. For 645.000 får du Edge med 210-hesters dieselmotor og automatgir, i Titanium-utgave. Det vil si at et godt utstyrt eksemplar da ender på i overkant av 700.000 kroner.

Ford har selv utpekt biler som Audi Q5 og Volvo XC60 som de største konkurrentene.

Les også: Her får du SUV-luksus til hyggelig pris

Testet i Tyskland

De første Edge-eksemplarene har akkurat kommet til Norge. Det gjør at de som har bestilt bil, kan få den til sommerferien. Ford rapporterer om god respons før bilen kom hit til lands, og de har offensive salgsmål: Nemlig mellom 800 og 1.000 eksemplarer, årlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen testet bilen tidligere i vår, i Tyskland. Og han ble imponert over både kjøreegenskaper og komfort.

– Ja, Ford har vært langt fremme på kjøreegenskaper lenge, og de skuffer ikke med Edge heller. Her er det presise kjøreegenskaper, samtidig som bilen er komfortabel. Ford fortjener også ros for god støydemping, her er Edge blant de aller beste i klassen, sier Vegard som også tror designet kan friste mange kjøpere.

Les også: Stor SUV for de som vil snobbe ned

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

De første Edge-eksemplarene har kommet til Norge. Dette er en såkalt verdensmodell fra Ford, det vil si at samme bil med bare mindre endringer skal selges i en rekke land.
De første Edge-eksemplarene har kommet til Norge. Dette er en såkalt verdensmodell fra Ford, det vil si at samme bil med bare mindre endringer skal selges i en rekke land.

Klar prisfordel

– Edge ser rett og slett tøff ut! Den har skarpe, markerte linjer og Ford-designerne har ikke gjort noen forsøk på å skjule størrelsen heller. Den ruver godt på veien og skiller seg ut, særlig hvis du velger den i litt kraftige farger. Dette blir nok også et viktig salgsargument for bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men kan en Ford virkelig utfordre premiumbilene i klassen?

– Det er helt klart ingen enkel oppgave. I praksis tror jeg nok Ford må satse på å hente kjøpere fra de mer folkelige SUV-ene også. Typisk biler som koster rundt 500.000 kroner. Ja, Edge er litt dyrere enn disse, men den byr også på mer plass og høyere komfort. Og i forhold til premiumbilene har den en klar prisfordel. Det gjelder både startpris, men ikke minst hva sluttsummen ender på. Ford ligger godt under premiumkonkurrentene når det gjelder pris på ekstrautstyret, sier Vegard.

Les også: Mer storbil for pengene finner du nesten ikke

Litt mye billig plast

– Er det noe som trekker ned?

– Et par ting. Mye hardplast på dashbordet gjør at den interiørmessig er et godt stykke bak de beste premiumkonkurrentene. Her framstår Edge som billigere og litt enklere enn disse. Infotainmentsystemet er også litt utdatert. Her er det endringer på gang, men i starten kommer Edge med systemet som Ford kaller Sync 2. Her er hverken grafikk eller brukergrensesnitt på nivå med de beste i klassen.

– Så spørs det naturligvis hvor viktig slike ting er for de potensielle kjøperne. Totalt sett er Edge en bil som hevder seg godt og som bør være med i vurderingen før man kjøper bil i denne klassen, avslutter Vegard.

Slik ser det ut inne i Edge. Særlig midtkonsollen trekker litt ned, med mye hard og billig utseende plast. Foto: Ford
Slik ser det ut inne i Edge. Særlig midtkonsollen trekker litt ned, med mye hard og billig utseende plast. Foto: Ford

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no