Volkswagen kutter over 40 modeller
Produksjonen stanses i nær fremtid.
Fjorårets dieselskandale har fått store konsekvenser for VW. Aksjene stupte, topplederen takket for seg og søksmålene har haglet inn.
Her hjemme er derimot mye av oppstyret allerede glemt, og det viser seg at norske kunder så absolutt ikke rømmer fra bilprodusenten.
VW er nemlig fortsatt landets mest solgte bilmerke – og det med god margin. Så langt i år er det registrert godt over 11.000 nye Folkevogner, noe som tilsvarer en markedsandel på 17,6 prosent. Det er et høyt tall!
Les også: Den beste «bobla» sett med norske øyne
Kutter 40 modeller
Arbeidet med å bygge opp merkevaren igjen har kostet bilprodusenten MYE penger. Samtidig benytter nok VW sjansen til å gjøre en skikkelig opprydding internt.
I deres nye fremtidsplan, Together – Strategy 2025, legges det vekt på både effektivitet og fremtidsrettet teknologi.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette innebærer blant annet en storsatsning på elbiler. De kommende åtte årene skal VW lansere hele 30 nye modeller, med elektrisk drivlinje. Samtidig skal mer enn 40 av dagens modeller kuttes helt ut, i følge Reuters.
Nøyaktig hvilke biler det er snakk om, er foreløpig ikke klart. Men her er det viktig å huske på at både Audi, Skoda, Porsche og Seat også tilhører VW-konsernet, sammen med merket Volkswagen.
Les også: Nei – kundene rømmer hverken fra VW eller diesel
(Saken fortsetter under)
Største innvestering noensinne
I den omfattende fremtidsplanen er det ingen tvil om at VW skal gjøre markante endringer for å rydde opp i omdømmet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI planen kommer det også frem at VW skal fokusere på nye digitale løsninger og selvkjørende biler. Investeringene blir kort oppsummert de største konsernet noensinne gjør.
Her hjemme blir det spesielt spennende å følge elbilsatsningen ettersom 30 nye modeller er på vei.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Volkswagen-konsernet skal være mer fokusert, effektivt, innovativt, kundeorientert og bærekraftig, sier direktør i Volkswagen, Matthias Müller.
Les også:
Denne har mange ventet på lenge – her er den i Norge
– Jeg vil ikke støtte noen som jukser
Så tøff kan en vanlig familie-SUV bli
– Volkswagen tilbyr seg å kjøpe tilbake 500.000 biler
Saken ble opprinnelig publisert på Broom