– Norge kan ha ti tusen tunge hydrogen-kjøretøy i 2030

Den norske grossisten Asko satser på å ha sin første hydrogendrevne lastebil på veien i 2018, og blir trolig først i Europa med slik tungtransport som nullutslippstiltak. Ifølge forskere er flåter av vare- og lastebiler spesielt egnet til å sikre rask innfasing av hydrogen i veitransport. Foto: Asko
Den norske grossisten Asko satser på å ha sin første hydrogendrevne lastebil på veien i 2018, og blir trolig først i Europa med slik tungtransport som nullutslippstiltak. Ifølge forskere er flåter av vare- og lastebiler spesielt egnet til å sikre rask innfasing av hydrogen i veitransport. Foto: Asko
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hydrogendrevne vare- og lastebiler kan kutte norske CO2-utslipp fra godstransport på vei med 20 prosent innen 2030, ifølge ny studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig ble det kjent at grossistselskapet Asko satser på å ha sin første hydrogendrevne lastebil klar til å kjøre matvarer ut til butikker i løpet av 2018.

Lastebilen blir trolig den første i sitt slag som settes i kommersiell drift i Europa. Den kommer på veien som ledd i et pilotprosjekt der Asko Midt-Norge har med seg SINTEF som samarbeidspartner.

I en fersk studie, utført for landets fire største bykommuner, har SINTEF utredet hvor store utslippskutt som kan forventes, hvis norske transportbedrifter stimuleres til å ta i bruk hydrogen som drivstoff.

– Vi har konkludert med at det er fullt mulig å få ti tusen hydrogendrevne vare- og lastebiler på veien i Norge innen 2030. De vil i så fall fjerne rundt 20 prosent av dagens CO 2-utslipp fra den veibaserte godstransporten, sier forskningsdirektør Steffen Møller-Holst i SINTEF.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Utslippsfri tungtransport kommer på norske veier

Hendene i fanget – eller på rattet?

Biler som går på hydrogen har vann som sitt eneste utslipp. Drivstoffet kan også framstilles utslippsfritt (se faktarute).

SINTEF-rapporten skisserer tre scenarier, der myndighetene går inn med henholdsvis ingen, moderat eller offensiv støtte til infrastruktur for hydrogen.

I klartekst handler dette om hvor mye drivstoffet subsidieres i en innføringsfase.

Går Norge for det offensive alternativet, mener forskerne det er rimelig å anta at etterspørselen etter tunge kjøretøy vil endre seg sterkt i løpet av 2020-årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Glem vanlige el-tog på Nordlandsbanen

Anerkjente kilder

Nærmere bestemt antar de at fem prosent av nybilsalget for tunge lastebiler (over fem tonn) vil være hydrogenkjøretøy fra 2020, og at andelen gradvis vil øke til 60 prosent i 2030.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er denne tilnærmingsmåten som ligger bak forskernes klare oppfatning om at offensiv støtte kan gi Norge ti tusen hydrogendrevne vare- og lastebiler i 2030.

(Saken fortsetter under)

SINTEFs Steffen Møller-Holst spår at transportbransjen vil levere hydrogen til privatbilmarkedet. Her er han fotografert under prøvekjøring av hydrogendrevne brenselcellebiler i Berlin høsten 2010. Foto: Svein Tønseth / SINTEF
SINTEFs Steffen Møller-Holst spår at transportbransjen vil levere hydrogen til privatbilmarkedet. Her er han fotografert under prøvekjøring av hydrogendrevne brenselcellebiler i Berlin høsten 2010. Foto: Svein Tønseth / SINTEF

Anslaget tar høyde for at både batteri- og brenselcelleteknologi vil utvikle seg betydelig i årene som kommer.

Vurderingene er basert på anerkjente kilder og eksperters forventninger.

Konklusjonen er at vi vil se begge disse teknologiske løsningene på veien, ifølge forskerne bak rapporten.

Les også: Hydrogenkraft kommer

Hydrogen på langturer

Møller-Holst understreker videre at Norge i tillegg til hydrogen og batterier også vil trenge biodrivstoff for å oppnå nullutslipp i transportsektoren.

– Hydrogen er særlig interessant for større kjøretøyer og på de lange turene. Bedrifter som driver godstransport vil derfor få en nøkkelrolle når dette nullutslippsdrivstoffet skal tas i bruk, sier han og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Biodrivstoff kan i prinsippet benyttes i alle segmenter av transport. Men denne ressursen er begrenset, og kan kun dekke en beskjeden del av behovet for drivstoff

Les også: Bomstasjoner i Oslo sentrum skal utredes

Transportbransjen får ledertrøya

I studien for de fire bykommunene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har SINTEF kartlagt i hvilken grad det kan forventes at hydrogen vil bli tatt i bruk som drivstoff i transport både langs vei, på sjø og med tog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er realistisk å se for seg at godstransportbransjen blir den største brukeren av hydrogen til å begynne med. Ennå i 2030 vil personbilmarkedet trolig ikke stå for mer enn 30–40 prosent av det totale hydrogenforbruket, sier Møller-Holst.

Les også: Flytende vind og gass til Japan?

Kjøretøyflåter som fortropp

Han mener at flåter av vare- og lastebiler er spesielt egnet til å sikre rask innfasing av hydrogen i veitransport, fordi:

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Slike flåter har et høyt drivstoff-forbruk per kjøretøy.
* De er geografisk konsentrert, slik at fylling enkelt kan skje fra sentrale depoter.
* Utskiftingstakten er raskere og mer forutsigbar for flåtekjøretøyer.

– Men hydrogen skal altså ikke gjøre jobben alene. Til langtransport i et grønt Norge kommer det også til å bli brukt betydelige mengder biodrivstoff. Og til nærtransport av varer i bynære strøk kommer det til å kry av mindre, batteridrevne varebiler, sier Møller-Holst.

Les også: FN-rapport: Hvert fjerde småbarnsdødsfall skyldes forurensning

Hydrogen til overs for hvermannsen

I pilotprosjektet i Midt-Norge skal Asko produsere hydrogenet sitt selv – ved å spalte vann ved hjelp av elektrisitet. Noe av strømmen dette krever, skal komme fra solceller på taket av selskapets lagerbygg i Trondheim (se faktarute om hvordan hydrogen kan produseres).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennom prosjektet vil Asko gjøre hydrogen tilgjengelig som drivstoff også for deg og meg. Møller-Holst ser det som sannsynlig at også andre eiere av kjøretøyflåter kommer til å gjøre det samme.

– Lager flåteeierne litt mer hydrogen enn de trenger selv, kan eiere av hydrogendrevne personbiler få fylt tanken til en rimelig penge, spår forskningsdirektøren.

Les også:

Utslippsfri tungtransport kommer på norske veier

Kommersialiserer gassbobler for kreftmedisinering

Nanoteknologi skal gi grønnere biler

Saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no