– Kundene blir helt ville når de ser bilen

Nye Focus RS er noe av det råeste Ford har laget. Bilen har til og med en egen drifteknapp. Evald Jåstad kjører den som taxi...
Nye Focus RS er noe av det råeste Ford har laget. Bilen har til og med en egen drifteknapp. Evald Jåstad kjører den som taxi...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Evald er trolig først i verden med denne som taxi!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er alltid store forventninger når Ford lanserer en ny RS-modell. Dette er renspikka sportsbiler som ofte relateres til motorsport og racing.

Nyeste generasjon Focus RS er et godt eksempel på nettopp det. Her har nemlig gymkhana- og rallycross-stjerne Ken Block vært delaktig i utviklingen av bilen.

Resultatet er ganske enkelt en av de råeste modellene Ford noen gang har laget.

Under panseret sitter en 2,3 liters Ecoboost-motor som leverer hele 350 hk. Og med god hjelp fra et avansert firehjulstrekk-system, skal bilen klare 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder. Da snakker vi superbil-prestasjoner!

350 hestekrefter og firehjulstrekk kan by på mye moro.
350 hestekrefter og firehjulstrekk kan by på mye moro.

Så hva passer vel ikke bedre enn å bruke råtassen som taxi? Det var akkurat det Evald Jåstad også tenkte. Vi pratet med entusiasten rett etter bestillingen i fjor, og 35-åringen var ikke i tvil. Dette skulle bli Norges råeste taxi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Helt sinnsyk å kjøre

Nå er bilen som koster godt over 700.000 kroner endelig på plass i Norge. Og Evald er etter alt vi vet, først i verden som kjører en Focus RS med taksameter og lysskilt på taket. Dette er heftige saker!

– Det er i grunn litt galskap, men nå har en stor guttedrøm gått i oppfyllelse. Forventningene til bilen var selvsagt store ettersom jeg aldri hadde prøvekjørt den. Jeg var også ganske spent på bagasje- og bakseteplassen, forteller Evald.

I dag er det er drøye to måneder siden 35-åringen hentet bilen hos sin lokale forhandler på Voss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilen er sinnssyk å kjøre. Uansett hvilket gir jeg legger inn, drar den like godt. Jeg er rett og slett imponert over hva Ford har fått til med denne motoren. I begynnelsen må jeg vel innrømme at bilen virket litt stiv sammen med sportssetene fra Recaro. Men det har løsnet opp nå, smiler Evald.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kundene blir helt ville

RS-taxien, som den kalles, har fått massiv oppmerksomhet den siste tiden.
RS-taxien, som den kalles, har fått massiv oppmerksomhet den siste tiden.

Rett før 35-åringen fra Ullensvang hentet den splitter nye råtassen, kjørte han noe helt annet, nemlig en tre år gammel Audi Q7. Kontrasten ble derfor stor i overgangen fra en storslagen luksus-SUV til en hardbarka sportsbil.

– Det er selvfølgelig delte meninger om bilen, men de aller fleste er positive og sier det er et skikkelig tøft valg av drosje. Spesielt ungdom og yngre folk digger bilen, og syns det er overraskende god plass i baksetene.

Evald legger til at hans første tur i RS-taxien ble en minneverdig opplevelse.

Slik ser den ut på innsiden, med Recaro-stoler og taksameter.
Slik ser den ut på innsiden, med Recaro-stoler og taksameter.

– Jeg skulle kjøre noen skoleelever hjem, og du kan tro de tok av da de så bilen. De likte spesielt den gromme lyden fra pottene.

Evald poengterer dessuten at nesten samtlige kunder blir helt ville når de ser og hører beistet.

– Responsen har vært helt enorm! Det er virkelig moro å se hvor mye bilen engasjerer, understreker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford RS 200 EVO: 26 år gammel Ford – til 1,8 millioner

Fungerer godt som taxi

Selv om Focus RS kanskje liker seg aller best på bane, mener likevel Evald bilen fungerer godt som taxi. Han trekker frem at både firehjulsdrift og tilstrekkelig med plass gjør bilen uproblematisk å bruke i hverdagen.

– De aller fleste syns bilen er god å sitte i, men det hender at de eldste kundene sliter litt med inn- og utstigning. Da hjelper jeg naturligvis til.

– Nå har du kjørt bilen et par måneder som taxi. Er det virkelig ingen ting du kan sette fingeren på?

– Det eneste jeg kommer på må være at bagasjerommet gjerne kunne vært litt større. Men når det er sagt, veier de positive egenskapene mye tyngre enn disse bagatellene. Jeg kjører drømmebilen i jobben, og stortrives med det, avslutter en strålende fornøyd Evald.

Derfor koster denne småbilen over 700.000 kroner