Denne elbilen fra Hyundai blir en skikkelig prisbombe

Hyundai er klar med sin første elbil. Til høsten er den klar for lansering i Norge, men alt nå har det vært førvisning av Ioniq, som sågar kommer både som hybrid, ladbar hybrid og elbil.
Hyundai er klar med sin første elbil. Til høsten er den klar for lansering i Norge, men alt nå har det vært førvisning av Ioniq, som sågar kommer både som hybrid, ladbar hybrid og elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli en av høstens storselgere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilmarkedet står foran en spennende periode. Flere nye modeller er på vei inn, og utviklingen går i enormt tempo.

Den neste som har en ny modell på trappene, er Hyundai. Deres bidrag i klassen, Ioniq, leveres sågar i tre elektriske versjoner: Hybrid, ren elbil og ladbar hybrid. De to første kommer til Norge i henholdsvis september og oktober, mens den ladbare hybriden lanseres over nyttår.

Nylig var det forhåndsvisning av Ioniq hos Auto Elite Ensjø, der den ble avduket foran norske kjøpere for aller første gang.

Akkurat nå er det mulig å bestille den elektriske Ioniq-modellen til prelanseringsprisen 259.900 kroner.

Les også: Her kommer det tre Norges-biler i èn

Ambisiøse salgsmål

Hyundais nye elbil legger seg helt i toppen av segmentet på rekkevidde. 260 kilometer oppgis den å være.

Da er det kanskje ikke så rart at det er store forventninger til salget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For den elektriske utgaven er målet at samtlige 800 biler som den norske importøren er tildelt i år, skal selges.

(Saken fortsetter under)

Det var folksomt hos Hyundai-forhandleren på Ensjø, under førvisningen. Flere av de besøkende endte også opp med å signere kjøpskontrakt.
Det var folksomt hos Hyundai-forhandleren på Ensjø, under førvisningen. Flere av de besøkende endte også opp med å signere kjøpskontrakt.

Totalt skal det selges mellom 1.000 biler inneværende år, fordelt på de to første plattformene (hybrid og el). Det blir ny lansering av ladbar hybrid i løpet av første halvår 2017.

Les også:

Mye utstyr

Designet på Ioniq er nedtonet, men pent. Her er det mer «vanlig bil»-preg enn for eksempel Nissan Leaf og BMW i3.

Målet har vært å sørge for minst mulig luftmotstand, og elbil-varianten har Cd-verdi på bare 0,24.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også en raus bunke med utstyr med i prisen som nå lanseres. Her får du DAB+, navigasjon, elektriske seter, parkeringssensorer, ryggekamera, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsler, pre crash, 8’’ skjerm, oppvarmet ratt, keyless, 2-sone automatisk klima, induksjonslading av mobil, Android Auto, Infinity stereoanlegg med 10 høyttalere og subwoofer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ventilerte skinnseter koster 10.000 kroner ekstra.

Det loves også at bilen vil få 5 stjerner i EuroNCAP og har alle sikkerhetsfunksjoner tilgjengelig.

Les også: Med denne kan de få et skikkelig comeback i Norge

Lades raskt

Av praktiske løsninger kan nevnes at bilen har 70 kw lader. Det gjør at den kan hurtiglades vesentlig raskere enn mange andre el-biler på markedet. De fleste andre modeller ligger på 50 kw, mens Tesla Model S har 120.

Ved hurtiglading oppnås dermed 80 prosent av batteriets kapasitet på ca 20 minutter.

Den kan lades hjemme på vanlig kurs, 10 eller 16 ampere.

Les også:

(Saken fortsetter under)

Slik ser den elektriske utgaven av IoSniq ut. Forskjellen mellom denne og to andre er i utgangspunktet minimal, men elversjonen har ingen grill. Foto: Hyundai
Slik ser den elektriske utgaven av IoSniq ut. Forskjellen mellom denne og to andre er i utgangspunktet minimal, men elversjonen har ingen grill. Foto: Hyundai

Romslig bagasjerom

Batteriet er et Litium Ion Polymer, som er mindre og lettere enn andre batterier, det er plassert under baksetet og under gulvet i bagasjerommet.

– Bagasjerommet vil bli noe mindre enn det som er i hybridversjonen, men ikke mye. I hybriden er det 442 liter, mens el-bilen anslår jeg vil ligge i underkant av 400 liter, sier produktansvarlig Even Thorstensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med det er Ioniq større enn veldig mange av elbilkonkurrentene, mens den legger seg under mange av dem i pris.

Det er åtte års/200.000 kilometers garanti på batteriet, mens resten av bilen har fem år og ingen begrensning på antall kilometer.

Les også:

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.no