Nå kommer de med ny billigbil til Norge

Ford kommer med en ny småbil, hakket under dagens Fiesta. Under kompakte ytre mål skal det skjule seg en overraskende rommelig bil.
Ford kommer med en ny småbil, hakket under dagens Fiesta. Under kompakte ytre mål skal det skjule seg en overraskende rommelig bil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå blir kampen om kundene i den lavere prisklassen enda tøffere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kampen om kundene i den laveste prisklassen blir tøffere når Ford nå lanserer sin nye KA+ i det norske markedet.

Dette er en småbil med kompakte utvendige mål. KA+ måler under fire meter fra støtfanger til støtfanger, og er litt kortere enn småbilen Fiesta. Til gjengjeld er nykommeren nesten tre centimeter høyere enn Fiesta. Det er med på å bidra til gode plassforhold i kupéen.

Les også: Klassikeren fra Ford har en helt unik historie

21 oppbevaringsrom

Med en startpris på kr 163.000 kroner, blir KA+ det rimeligste alternativet i Fords småbilprogram.

Dette er en femdørs kombikupé basert på Fords globale småbilplattform. Ford lover komfortabel plass for fem personer. Her skal det blant annet være klasseledende takhøyde foran, og klassens beste beinplass for de som sitter bak.

Bagasjerommet er ikke overdådig stort, men 270 liter er godkjent for denne klassen. Baksetet er delt 60/40, og det er 21 oppbevaringsrom rundt om i kupéen. Dette inkluderer en MyFord-dock i midten av instrumentpanelet, for oppbevaring, festing og lading av eksempelvis mobiltelefoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Åtte ting du må vite om Fords nye luksus-SUV

Småbilkundene får ett nytt alternativ når Ford nå kommer med nye KA+.
Småbilkundene får ett nytt alternativ når Ford nå kommer med nye KA+.

Her kom de med nybil til 99.900 kroner

Bråstopper i hekken

Et skjult oppbevaringsrom på siden av dashbordet er bare tilgjengelig når døren på førersiden er åpen. Dermed kan verdigjenstander oppbevares uten at noen ser dem eller får tilgang til dem ved å knuse sideruten.

Designmessig snakker vi her typisk Ford-front. Den er ganske høy og forfra ser bilen større ut enn den egentlig er. Til gjengjeld er hekken litt av typen "bråstopp". Som vanlig for denne klassen har ikke ambisjonene vært å lage en spesielt lekker bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant standardutstyret finner vi manuelt klimaanlegg, DAB-radio, infotainmentsystemet Ford SYNC, elektriske vindusheiser foran, sentrallås med fjernbetjening, seks kollisjonsputer, bakkestartassistanse, hastighetsbegrenser, Ford EasyFuel - som hindrer feilfylling av drivstoff - og MyKey. Sistnevnte gjør det mulig å tilpasse ulike innstillinger på bilen for å hjelpe yngre eller mindre erfarne sjåfører - som låner bilen – å unngå feilvurderinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hjelp – forsikringen er dyrere enn bilen

Dette er en liten smakebit på KA+-interiøret. Vi kjenner igjen mange elementer fra andre Ford-modeller.
Dette er en liten smakebit på KA+-interiøret. Vi kjenner igjen mange elementer fra andre Ford-modeller.

Bygges i lavkostland

KA+ er et resultat av konsernets One Ford-strategi. Det betyr at de samme bilmodellene skal kunne selges over hele verden, med bare mindre modifikasjoner.

I praksis betyr det at Ford sparer på både utviklingkostnader og selve produksjonen av bilene. KA+ blir bygget i lavkostland og markedsføres generelt som en svært rimelig bil. Så gjenstår det å se om det skinner for sterkt gjennom når den kommer til Norge.

Prisras i 2016: Disse bilene ble billigere