Meny

– Det kan være som å kaste tusenlapper på peisen

Mye utstyr og enda større motor gir frisk verditap, men disse bilen kan være gode kjøp på bruktmarkedet. Illustrasjonsbilde.
Mye utstyr og enda større motor gir frisk verditap, men disse bilen kan være gode kjøp på bruktmarkedet. Illustrasjonsbilde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen biler har et kolossalt verditap.

Benny Christensen er vår samarbeidspartner Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg lurer på hvorfor det er slik at noen bilmodeller har veldig høyt verditap. Jeg er litt i markedet for nyere brukt BMW X5 og ser at mange av de som er til salgs har tapt seg veldig mye i verdi. Et det grunn til å tro at det fortsetter videre også, eller bremser det opp? Jeg må si jeg føler meg litt usikker som kjøper i en slik situasjon.

Les også: Lanserer spesialversjon av BMW M3

Benny svarer:

Verditap er den store, stygge ulven i de aller fleste bilholdsregnskaper. Det er helt riktig at dette varierer veldig mye fra merke til merke, og fra modell til modell. «Verstingene» er gjerne dyre biler, med stor motor og mye utstyr.

BMW X5 er generelt ikke blant de mest ille, i alle fall så lenge man velger det som oppfattes som kurant motorisering og greit, men ikke altfor mye utstyr. Men hvis første eier ikke har brydd seg så mye om sånt, kan verditapet bli som å kaste tusenlapper på peisen. Pengene formelig renner unna de første årene.

Du spør om verditapet fortsetter: Svaret på det er ja, men heldigvis ikke i samme fart som de første årene. Dette flater naturligvis nok litt ut etter hvert, men det er et klart mønster her også. De som taper seg mest de første årene, vil også fortsette å tape seg mer enn gjennomsnittet i fortsettelsen.

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Les også: Her skjuler det seg en ekte drømmebil fra BMW

Motor og utstyr koster deg flesk ...

Stor motor og mye kostbart utstyr er som sagt noe av det som trigger mest. Vi ser også at bilmodeller som blir oppfattet som litt ukurante i markedet, har høyt verditap. En utfordring her nå er at veldig mange bilprodusenter har breddet modellutvalget sitt kraftig de siste årene. De har gått inn i en rekke nye nisjer. Her er det rett og slett litt prøving og feiling i praksis. De tar sjansen på å prøve ut nye modeller. Noen blir suksesser, andre det motsatte. Og de sistnevnte vil da gjerne ha svært høyt verditap, rett og slett fordi få har lyst på dem.

Noen merker og modeller oppfattes også som ganske ukurante i bruktmarkedet. De selger dårlig som nybiler og er lite etterspurt som bruktbiler. Da blir prisene deretter. Det viktigste salgsargumentet er lav pris, selgerne har ikke mye annet å spille på.

Det kan absolutt være smart å kjøpe en bil som har hatt høyt verditap. Det kan gi det mye bil for pengene, men du skal altså være klar over hva du gjør.

Les også: Verditap: 1,5 millioner kroner!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus