Meny

Nytt forslag: Opptil 90 kroner i bompenger fra Akershus til Oslo

Bompengeavgiften ved denne bomringen på bygrensa mellom Oslo og Bærum kan dobles for dieselbiler om forslaget til Statens vegvesen går gjennom forhandlingene til Oslopakke 3. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Bompengeavgiften ved denne bomringen på bygrensa mellom Oslo og Bærum kan dobles for dieselbiler om forslaget til Statens vegvesen går gjennom forhandlingene til Oslopakke 3. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Med rabattordninger kan bilister som kjører fra Akershus til Oslo måtte betale 76 kroner og 50 øre i bompengeavgift, ifølge siste utkast til Oslopakke 3.

NRK har fått tilgang til deler av innholdet i det siste utkastet til en avtale om Oslopakke 3 fra Statens vegvesen. Ifølge rikskringkasteren er en kraftig økning i bompengetakstene ett av hovedpunktene.

Statens vegvesen foreslår 40 kroner i grunntakst for bensinbiler, 50 kroner for dieselbiler og 10 kroner rushtidsavgift på toppen av grunntaksten, ifølge NRK.

Ved ekstrabommene på bygrensa fra Bærum foreslår de halv takst. Det vil også bli tilfellet ved de planlagte ekstrabommene på bygrensa fra Follo og Romerike.

Les også: Vegdirektoratet går inn for miljødifferensierte bompenger

Akershus-pendlere må ut med 76,50 kroner

Elbiler skal fremdeles få passere bommene gratis frem til 1. januar 2018. Da må også el-bilister ut med 10 kroner i rushtiden. 

Kjører du dieselbil fra Bærum, Follo eller Romerrike til Oslo i rushtiden må du ut med 90 kroner. Passerer du begge bommene på en time skal du få fem kroner i rabatt. Har du rabattbrikke i tillegg koster passeringen deg 76 kroner og 50 øre. En vei.

Forslaget som er beskrevet over er ikke vedtatt på nåværende tidspunkt. Partene som forhandler en fornyet om Oslopakke 3-avtale møtes mandag ettermiddag for å diskutere forslaget.

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Foreslår miljødifferensiert bomring

Konsulentselskapet COWI har tidligere foreslått miljødifferensierte bomavgifter i en utredning gjort i forbindelse med reforhandlingen av Oslopakke 3. De foreslo 50 kroner i bompenger for nye dieselbiler og 60 kroner for gamle.

– Jeg er ikke nødvendigvis enig med det avgiftsnivået eller den klassifiseringen rapporten foreslår, men av alle alternativer til differensiering av bompengeavgifter, er miljødifferensiering den beste løsningen, sa fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), til ABC Nyheter den gangen.

Solli sitter i styringsgruppa til Oslopakke 3, og er en av politikerne fra Oslo- og Akershus-området som er med på å reforhandle avtalen.

Les også: MDG: – Situasjonen er helt uakseptabel

Høyre imot rushtidsavgift

Da ABC Nyheter snakket med henne i februar fortalte Solli at hun ikke var noen tilhenger av rushtidsavgift.

– Den straffer folk som ikke har noe valg i forhold til når de må reise og hvilken reisemåte de kan velge, også vil det gå utover mange av dem som har dårligst råd.

I dag sier Solli til NRK at hun fremdeles synes takstene er for høye, og at spesielt pendlere fra Romerike og Follo får en kraftig prisøkning.

– Høyre har heller ikke gitt seg på rushtidsavgiften, sier Solli til NRK.

Les også: Innspurt i slaget om E18

Ja til miljøvennlig bompengetakst i Bergen

Fylkestinget i Bergen sa i mars ja til at Bergen kan innføre bompengetakst på 225 kroner dagen på dager med dårlig luftkvalitet. Senere vedtok bystyret i Bergen å femdoble bompenger og tilby gratis buss og bane på dager med dårlig byluft.

Oslo kommune og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg har gitt Oslopakke 3-sekretariatet i oppgave å utrede muligheten for en lignende avgift i Oslo. Da som et akuttiltak på dager med svært høy luftforurensing.

I oktober fant EFTA-domstolen Norge skyldig i brudd på reglene for luftkvalitet, fordi EUs grenseverdier for NO 2 flere ganger har blitt overskredet.

Les også: Regjeringen vil kreve inn 21 milliarder i bompenger

Annonse
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus