Meny

Topp 4: Derfor blir den en Norges-favoritt

Tesla Model 3 er på vei. Den kommer riktignok ikke til Norge før i 2018. Men innen den tid vil det være tusenvis av nordmenn som har forhåndsbestilt den.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tesla-nykommeren treffer blink.

Når Tesla Model 3 kommer til Norge i 2018, vil det være til en horde av utålmodige nordmenn.

Mange bestilte bilen allerede før de visste hvordan den så ut, hva den kostet, hvilke ytelser den hadde, hvor god plass det var og hvilket utstyr som fulgte med.

Det er ganske unikt, i bilverden!

Vanvittig pågang

Men nå har Model 3 blitt vist fram offisielt, og i tillegg har man fått en del viktig informasjon om den. Og det er ingen tvil om at den nye informasjonen ikke akkurat har minsket interessen...

På bare to døgn var over 250.000 eksemplarer av folke-Teslaen forhåndsbestilt. Mange kunder har bestilt flere eksemplarer!

Men hva er det egentlig som gjør at nordmenn, og kunder rundt om i hele verden forøvrig, har omfavnet denne bilen?

Vi tror vi vet fire av grunnene til at i alle fall nordmenn har vist så stor interesse.

Det blir større muligheter for å presonifisere bilen din med Model 3. Blant annet leveres den om ønskelig i med mattsort lakk og blanksorte lister rundt vinduene.

1. Pris

Tesla har hele tiden vært klare på at det var nødvendig med dyre biler i starten, for å finansiere de påfølgende volummodellene. Det er tross alt de sistnevnte som skal stå for det virkelige "skiftet" av bilvanene rundt om i verden.

Nå er altså tiden kommet, og vi har fått se hvordan volummodellen skal se ut.

I USA koster den rundt 35.000 dollar. Hvis vi har det samme avgiftsfritaket på elbil i 2018, og dollarkursen ikke går ytterligere ned, vil det si at den kan bli din for rundt 300.000 kroner.

Vi snakker altså om en fullverdig femseters kombi, med rekkevidde på 340 kilomter, og som gjør 0-100 km/t på under seks sekunder.

Inkludert i grunnprisen er dessuten Autopilot, som inkluderer lane assist og adaptive cruisekontroll.

Å kalle den et kupp er ikke å ta hardt i!

Les testen av Model S med 4x4 her

2. Firehjulstrekk

Elbiler ikke er bortskjemt med firehjulsdrift. Men det er på full fart inn på markedet. Nå senest gjennom Model S og Model X.

Model 3 følger opp, og blir også tilgjengelig med dette. Det vil naturligvis gå noe utover plassen i "frunken" (bagasjerommet foran). Men akkurat det tror vi mange norske kunder er villige til å ofre. 4x4 blir bare mer og mer populært blant norske bilkjøpere.

Tesla har dessuten bekreftet at prisstillegget skal bli lavere for firehjulsdrift her, enn det er på Model S.

Model S som bruktbil? Les vår bruktbilguide her

3. Hengerfeste

Tesla-sjefen Elon Musk har selv gått ut på Twitter og bekreftet at Model 3 kan leveres med hengerfeste. Da tipper vi det var en hel del ekstra nordmenn som forhåndsbestilte.

Det har ikke akkurat florert med elbiler som har mulighet til å trekke noe etter seg. Model X er et unntak. Den kan trekke 2,2 tonn.

Spørsmålet blir naturligvis hvor mye Model 3 vil kunne trekke. Det ligger en slags magisk grense på 1,5 tonn, i forhold til å kunne få med seg en båt- eller bilhenger, eventuelt campingvogn.

4. X-faktor

Noe Tesla har i større grad enn mange andre, er en X-faktor. Det er forventningene om at vi skal bli overrasket av noe nytt og banebrytende.

Musk har allerede hintet om at vi har noe ekstra i vente på interiør- og utstyrssiden.

Noen spekulerer i at det kommer et helt nytt head up-system og at rattet blir helt annerledes enn vi er vant med i dagens biler.

Det er også lagt opp til et nytt infotainementsystem. Og her var Tesla banebrytende da de lanserte Model S. Så kanskje skjer det også noe helt nytt i Model 3. Den som lever, får se.

Var det hotteste på markedet – nå er det bråstopp

Interiøret blir ikke akkurat slik som på bildet. Elon Musk lover en del spennende nyheter på innsiden også ...
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus