Meny

Kjempebusser skal kjøre over rushtrafikken

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 2017 begynner Kina testingen av de digre bussene som kan frakte 1.200 passasjerer, og kanskje erstatte metroene i fremtiden.

Bussene skal kjøre på skinner og drives av solenergi, og strekke seg over to filer på veien. Under kjempebussen er en tunnel som bilene kan kjøre gjennom. Dermed kan bussen «snike» i køen, simpelthen ved å kjøre over bilene.

Lagt på is i 2010

Oppfinnelsen ble først presentert i Beijing i 2010, og kåret til en av de 50 beste oppfinnelsene av Time Magazine det året. Prosjektet ble likevel lagt på is, da flere mente det ikke fantes teknologi som gjorde at samspillet mellom bussen og bilene kunne foregå på en trygg måte. Kritikken gjaldt også hvorvidt bussen ville fungere på annet enn brede, rette strekninger.

Les også: Her er løsningen ingen andre har tenkt på

– Kan svinge

Seks år senere har oppfinneren Song Youzhou satt i gang byggingen av prototypen, som skal testes ut i fem kinesiske byer fra 2017. Myndighetene i Kina kontaktet Song i februar, og sa de var interessert i prosjektet. Denne gangen forklarer Song at det vil bli laget autovern inne i bussen, som skal ta av for sammenstøt med biler. Han insisterer også på at bussene kan svinge, men da må bilene under vente til farkosten er ferdig.

Les også: Påkjørte fotgjengere skal klistres fast på bilen

– En brøkdel av metrokostnadene

Prosjektet innebærer byggingen av kilometervis med skinner, og arbeidet med dette begynner allerede i år.

Kostnadene for én buss skal være én sekstendedel av prisen for et metro-tog. Byggingen av banene skal også være betydelig billigere enn det for en undergrunnsbane.

– Folk forsto ikke teknologien tidligere. Men nå støtter myndighetene dette også, og våre tidligere kritikere har ikke sagt et ord, sier Song til The New York times.

Les også: Dette skal redde liv i trafikken

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus