Meny

Denne direktørbilen blir rene prisbomben

Du gjetter kanskje hva som gjør at denne modellen blir et svært prisgunstig alternativ i luksusbil-segmentet? Det handler naturligvis om at den er en ladbar hybrid, som kommer svært gunstig ut i det norske avgiftssystemet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Endelig blir flaggskipet ladbart.

BMW 7-serie er det ypperste av det ypperste av det den tyske statusbilprodusenten kan varte opp med. Det sier ikke så lite.

Nyeste generasjon av flaggskipet ble lansert i fjor, og har introdusert flere teknologiske nyvinninger for klassen.

Nå er det endelig klart for den varianten som vi har ventet mest på i Norge – nemlig den ladbare hybriden. 7-serie iPerformance.

Med en bensinmotor som jobber i kombinasjon med en elmotor, blir dette en skikkelig kraftpakke på totalt 326 hk – og startpris på gunstige 969.000 kroner.

Les også:   BMW lar seg ikke bremse av Dieselgate

Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, gleder seg til å få det nye flaggskipet på markedet i Norge.

Høye forventninger

Dette er svimlende mye penger for en bil. Men alt er som kjent relativt, og i dette segmentet er det, per i dag, ikke noen bil som kan matche den totalpakken BMWs iPerformance-modeller kan varte opp med.

– Vi forventer oss mye av de nye ladbare modellvariantene når de kommer i august. Med 740e lanserer vi for første gang i moderne tid en 7-serie til godt under 1 million kroner, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Det er naturligvis ikke BMWs voldsomme gavmildhet som sørger for den gode prisen, men de gunstige avgiftene det er på ladbare hybridre i Norge.

Les også:   Nå kommer elbilene med lang rekkevidde og rimelig pris

Gjerrig – med forbehold

Nye BMW 740e iPerformance har et kombinert, offisielt drivstofforbruk på 0,2 liter per mil med et CO2-utslipp er beregnet til kun 45 gram per kilometer.

Her er det greit å gjøre oppmerksom på, slik vi pleier på ladbare hybrider, at forbrukstallene kan være til dels svært misvisende. Mye handler om bruksmønster og hvor flink du er til å lade.

Men kjører du mye småturer, og lader ofte, er det mulig å gjenskape noe i nærheten av det som oppgis av produsenten. Så spørs det som 7-serie-kundene i utgangspunktet er spesielt interessert i småkjøring da?

Les også:  Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Det er små visuelle forskjeller mellom iPerformance-modellene og en vanlig 7-serie. Men emblemet på C-stolpen er et av tegnene på at den er ladbar. Et annet er luka til ladepunktet i forskjermen, og den litt modifiserte grillen/frontfangeren.

Rask

Fra 0-100 km/t bruker BMW 740e iPerformance 5,4 sekunder, mens den lange versjonen, BMW 740Le xDrive iPerformance, gjør det samme på kun 5,3 sekunder.

740e kan du kjøre helelektrisk og utslippsfritt med en rekkevidde opptil 48 kilometer ihht til NEDC-normen.

Les også:  – Jeg er sjokkert over forbruket!

Interiøret er i stor grad ganske likt det vi finner i en vanlig 7-serie. Men litt annerledes instrumenter og noen små detaljer skiller de fra hverandre.

4x4

– Den kan også leveres med xDrive intelligent firehjulsdrift, som vil være en perfekt kombinasjon under krevende, norske kjøreforhold , sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Bagasjerommet i BMW 740e iPerformance og BMW 740Le xDrive iPerformance er 420 liter. Ved å senke dekselet i den bakre delen av bagasjerommet og åpne siderommene, utnytter man hele bagasjekapasiteten.

Nye BMW 7-serie iPerformance starter på kr 969.700 kroner, mens BMW 740 Le Drive iPerformance starter på kr. 1.078.200 kroner.

De første bilene ventes til Norge i løpet av august 2016.

Les også:    Tre miljødrivlinjer i én bilmodell

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus