Meny

Importøren har sagt opp alle norske forhandlere

Samtlige av Norges Hyundai-forhandlere har fått oppsigelse fra importøren. Det kan bety store endringer i forhandlerapparatet fremover. Dette er for øvrig SUV-en Tucson, en bil som passer det norske markedet veldig bra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

60 bilbutikker er berørt.

Konkurransen i det norske bilmarkedet er tøff, og et av merkene som har slitt tungt i flere år er Hyundai.

Etter å ha hatt relativt bra suksess her hjemme, begynte det for alvor å butte imot i 2014. Senere har det gått fra vondt til verre. Så langt i år er salget ned med 24,4 prosent i forhold til et svakt fjorår. Hyundai er med det nummer 20. på registreringsstatistikken i Norge, slått av merker som Tesla og Citroën.

Les også: 

Bygge et nytt lag

Det har i lengre tid vært kjent at forholdet mellom forhandlere og importør i mange tilfeller har vært dårlig. Det har toppet seg nå i mai, med at alle forhandlere har blitt oppsagt av importøren.

Det er bransjenettstedet Bilnytt som først hadde nyheten om dette. Oppsigelsestiden er på 12 måneder, og dette kan i praksis føre til store endringer rundt forhandlernettet til Hyundai i Norge. I dag har de 60 forhandlere her hjemme.

– Vi forventer ikke at alle dagens forhandlere ønsker, eller kan, være med videre. Men tror at mange ser potensialet som ligger i nye modellanseringer de neste årene. Vi ønsker nå å bygge et nytt lag som vil være med på en spennende reise med oss. De må vise at de er klar for å utnytte mulighetene som ligger foran oss, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norway, til Bilnytt.

Les også: Katastrofesalg for Hyundai i Norge

Ikke noe godt tegn

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen, og har blant annet jobbet mye med Hyundai. Han synes det som skjer nå er litt trist.

– Ja, det er absolutt ikke noe godt tegn når en importør mener det er riktig å si opp alle forhandlerne sine. Det forteller om stor frustrasjon, sannsynligvis over lang tid. En ting er at forhandlere har vært misfornøyd med importøren. Men dette viser også misnøye andre veien. I hovedsak handler det om at Hyundai-importøren mener mange av forhandlerne gjør en for dårlig jobb. At de ikke har fokus på å selge nok biler, dermed blir også resultatene dårlige, sier Benny.

Les også:  Her får du mye bruktbil for pengene

Underpresterer

– Når krybben er tom, bites hestene?

– Ja, slik kan du godt si det. Hyundai har en svak posisjon i Norge nå, det går ut over både importøren og forhandlerne. Ett av problemene er at mange av forhandlere selger flere merker, i tillegg til Hyundai.

– Og når et merke er så til de grader nede i en bølgedal, er det nok lett at fokuset flyttes til å selge andre merker. For en importør er det en svært vanskelig situasjon. Det de gjør nå, gir dem mulighet til å ta farvel med forhandlere importøren mener underpresterer.

Les også:   Egen bilbutikk? Slik kommer du i gang

Prisgitt produktene

– Hva vil dette bety for Hyundai-eierne?

– Det er det for tidlig å si noe bestemt om. Men mange av dem risikerer naturligvis å miste «sin» forhandler. Det er aldri hyggelig. I praksis risikerer man å møtte kjøre lenger for å få service og reparasjon, sier Benny som mener modellutvalget til Hyundai er en av årsakene til at merket sliter så tungt i Norge.

– Ja, her er man rett og slett prisgitt de produktene fabrikken har å tilby. Hyundai har til nå manglet både elbil og ladbar hybrid, biltyper som er svært attraktive i det norske markedet. De har også tildels hatt gammeldags motorteknologi, som igjen har gitt høye avgifter på bilene. I tillegg har de biler i populære segmenter, som ikke har slått til. Og på toppen av det hele reduserte Hyundai garantitiden sin fra syv til fem år for en tid tilbake, det var nok heller ikke egnet til å drive kunder inn til butikkene.

Les også:  Honda vil ikke lenger være importør i Norge

Både elbil og ladbar hybrid

– Hvordan tror du de kan komme seg opp fra denne bølgedalen?

– Det viktigste i den sammenhengen er produkt, og her har Hyundai endelig spennende ting på gang. Først ut en bil som heter Ioniq, den kommer både som elbil og ladbar hybrid, og kan bli et svært viktig vendepunkt for Hyundai i Norge.

– Vi har tidligere sett at én bilmodell kan være nok til å snu en negativ utvikling. Og hos importøren setter man nok sin lit til at Ioniq skal klare det. Så gjenstår det å se hvor mange steder i Norge man kan kjøpe den etter hvert, avslutter Benny.

Les også: Tuscon har fått skryt for lekkert design

Nye Ioniq blir en svært viktig bil for Hyundai her hjemme, den kommer både som elbil og som ladbar hybrid.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus