En av de smarteste bilene du kan kjøpe

Renault er skikkelig i flytsonen om dagen, og nå er de klare med enda en ny modell. Denne gangen er det den store varianten av Scenic, nemlig Grand Scenic, som vises.
Renault er skikkelig i flytsonen om dagen, og nå er de klare med enda en ny modell. Denne gangen er det den store varianten av Scenic, nemlig Grand Scenic, som vises.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppfølgeren til legendarisk familiebil er klar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Renault har lange tradisjoner for smarte flerbruksbiler.

I år er det 20 år siden de første gang kom med modellen som heter Scenic. Den var rett og slett en liten revolusjon blant flerbruksbilene. Med massevis av smarte løsninger, separate bakseter som kunne felles ned i gulvet, klappbord på forseteryggene, «hemmelige» rom i gulvet bak og særegent design – bilen ble da også en stor suksess.

Senere kom Renault med en forlenget versjon kalt Grand Scenic, den har i mange år vært en favoritt blant mange barnefamilier.

Les også: Her kan du gjøre et smart familiebil-kjøp

Tidligere i år slapp Renault nyeste versjon av førstnevnte, og nå kommer altså den litt større tvillingbroren.

Grand Scenic er nemlig ganske lik i designet, men har fått forlenget taklinjen og en litt rettere hekk. Det skyldes naturligvis praktiske årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Takket være disse små justeringene, øker nemlig bagasjerommet betydelig – og det blir plass til en tredje seterad.

Les også: Lover at flerbruksbilen skal bli sexy

Slik ser Renaults ferske flerbruksbil ut. Det blir ikke penere i denne klassen.
Slik ser Renaults ferske flerbruksbil ut. Det blir ikke penere i denne klassen.

Bagasjeromskonge

Totalt skiller det 24 cm mellom Scenic og Grand Scenic i lengden. Alt dette kommer baksetepassasjerne til gode, og naturligvis bagasjerommet.

Vi snakker rett og slett en ny bagasjeromskonge. 765 liter er det plass til, når bilen brukes som 5-seter.

Hva volumet blir når du bruker den som 7-seter har vi ikke fått informasjon om.

Les også: Denne Renaulten er en bruktbil fra helvete

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hybrid-ish

På motorsiden er det to bensinmotorer å velge mellom, enten 115 eller 130 hk. Dieselmotorene er på 95, 130 eller 160 hk.

En av dieselmotorene får betegnelsen Hybrid Assist. Det er ingen fullverdig hybrid, men et 48V batteri sørger for redusert forbruk og litt ekstra boost ved lave turtall. Batteriet lades av en elektrisk generator.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Audi RS6 Avant - en familiebil på steroider

20" felger er faktisk standardutstyr!
20" felger er faktisk standardutstyr!

Store felger

Grand Scenic blir tilgjengelig både i en- eller tofarget utgave. Det blir også for første gang i segmentet, 20" felger som standard.

Stående skjerm, ala Tesla, og fleksible løsninger på interiøret. Glasstaket er forøvrig digert.
Stående skjerm, ala Tesla, og fleksible løsninger på interiøret. Glasstaket er forøvrig digert.

Akkurat det siste er ganske oppsiktsvekkende i flerbruksbil-verdenen. Men ser i alle fall veldig bra ut. Så får vi se hvordan det påvirker komfort og forbruk.

Det blir også det nye infotainmentsystemet til Renault - R-Link 2 – som inkluderer den Tesla-inspirerte 8,7" stående skjermen i midtkonsollen.

Head up display i farger, slik som på nye Megane, er også på plass.

Les også: Renaults crossover er en av de tøffeste i klassen

Snart klar

Designet plukker opp tråden fra Scenic. Det vil si et svært elegant ytre, med flere lekre detaljer - og en diger Renault-logo i grillen. Vi nøler ikke med å utrope dette til peneste bil i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke så lenge til vi får både Scenic og Grand Scenic til Norge heller. Det loves at de skal være på plass innen utgangen av året.

Prisene er ikke klare enda. Men Renault er kjent for å prise aggressivt, og dagens Grand Scenic starter på 340.000 kroner med 110 hk dieselmotor.

Les også: Denne toppmodellen kan bety et skikkelig comeback

Kan du komme på et mer linjelekkert alternativ i flerbruksbil-klassen?
Kan du komme på et mer linjelekkert alternativ i flerbruksbil-klassen?