Klassikeren fra Ford har en helt unik historie

Kjøper du denne, får du en Mustang som ingen andre har maken til.
Kjøper du denne, får du en Mustang som ingen andre har maken til.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da er prislappen kanskje ikke så ille?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den klassiske Ford Mustangen er en særdeles populær bil i Amcar og veteranbil-miljøet her hjemme. Særlig gjelder dette 1965-66 modellene som mange oppfatter som de peneste, før mer muskuløse former kom på 1967-1968 modellene, og enda mer muskler igjen på 1969-70 modellene.

Er du fan av de tidligste modellene, har du nå sjansen til å kjøpe en av de mest legendariske Mustanger gjennom alle tider. Nemlig bilen som ble brukt som Official Pace Car under Indianapolis 500 i 1964. Og prisen? Ni millioner kroner.

Det er ikke så mye som det kanskje høres ut. Nå er ikke en tidlig Mustang kanskje en ordentlig muskelbil (begrepet Pony Car ble brukt) men denne bilen har seriøst med krefter under panseret. Kombinert med en unik historie, gjør det bilen til en mulig, gullkantet investering.

Les også: Denne skal lages i bare 15 eksemplarer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene stiger igjen

Prisene på amerikanske muskelbiler har gått i to bølger. På tidlig 2000-tall gikk prisene rett til værs, spesielt for ulike Hemi-biler (og i kjølvannet av dem fulgte andre muskelbiler etter). I 2005 kom det for eksempel et bud på 4,1 millioner dollar på en hvit Hemi ‘Cuda Convertible uten at bilen ble solgt.

Men etter bank-kollapsen og den økonomiske krisen som fulgte fra 2007 roet prisene seg betraktelig på muskelbiler igjen. De siste par årene har man imidlertid sett at prisene på nytt stiger hurtig, så derfor kan en slik Mustang fort være verdt betraktelig mer om noen år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Super-Toyotaen som aldri ble solgt

Her leder Mustangen feltet avgårde, med Jim Clark i sin Lotus (til høyre fremst i startfeltet) i Pole Position. Vinner ble A.J. Foyt..
Her leder Mustangen feltet avgårde, med Jim Clark i sin Lotus (til høyre fremst i startfeltet) i Pole Position. Vinner ble A.J. Foyt..

For dårlig tid

Mustangen som er til salgs ble som nevnt laget for det berømte billøpet Indianapolis 500 som gikk av stabelen 30. mai 1964 (det ble for øvrig et tragisk løp, hvor to av racerførerne mistet livet) og opprinnelig hadde Ford tenkt å bruke en Ford Falcon til oppgaven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Han kan bli USAs mest upopulære bileier

Grunnen til det var enkel. Produksjonen av Ford Mustang startet 9. mars 1964, og man anså det som for liten tid til å få med Mustangen til Indy 500. Mustangen ble offisielt presentert til publikum under den enorme messen «World’s fair» i New York, den 17. april 1964, og skapte en publikumsinteresse verden aldri hadde sett maken til.

Les også: En sportsbil-suksess uten sidestykke

Tre biler ble tatt av samlebåndet

Lee Iacocca regnes gjerne som Mustangens far, og han tok to raske avgjørelser. Mustangen skulle være med i den nye James Bond-filmen «Goldfinger» selv om tidspresset var enormt, og Mustangen skulle være Official Pace Car under Indy 500. Arrangørene av billøpet ville ha tre Mustanger, som alle skulle tjenestegjøre under løpshelgen.

Les også: Disse bileierne er mest lojale

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre biler ble tatt ut av samlebåndet som såvidt hadde begynt å gå, og sendt til Holman Moody (som bygde det meste av racerbiler for Ford fra 50-70 tallet) for å klare jobben på den fryktinngytende ovalen. Først og fremst måtte bilene kunne kjøre i 210 km/t i lange strekk, så de originale 4,3-liters motorene (260 kubikktommer), måtte vike til fordel for «eksperimentelle» 4,7-liters motorer (289 kubikktommer) beregnet for Ford GT40. Fjæringen ble også gjort stivere og lavere, bremser ble modifisert, og bilen fikk en 4-trinns «eksperimentell» manuell girkasse. Med de nødvendige flagg og dekaler til slutt var bilene klare for oppgaven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul

Benson Ford bak rattet under Indianapolis 500 i 1964.
Benson Ford bak rattet under Indianapolis 500 i 1964.

Sto innelåst i 17 år

I hvert fall to av dem. For man rakk ikke å gjøre ferdig den tredje bilen (som ble vraket), og vel fremme i Indianapolis, fikk den andre bilen problemer. Dermed var det kun en bil igjen, men den gjorde jobben som den skulle, og ledet feltet med Benson Ford (en av sønnene til Edsel Ford) bak rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter endt oppgave ble bilen brukt som paradebil på Sebring-banen i Florida, før den i 1974 ble innelåst i en garasje. Der stod den til 1991, da Mustang Club of America fikk lov å kjøpe den. Nå er den til salgs hos RK Motors i Charlotte, North Carolina, med en prislapp på 9 millioner kroner (1.099.000 dollar). Det må ses på som en god investering for en av de mest legendariske Mustanger gjennom alle tider.

Les også: Per har en av Norges eldste Taxier

De originale festene til flaggene er fortsatt på plass.
De originale festene til flaggene er fortsatt på plass.