Meny

Bussene kom i rute da elbilene ble fjernet fra kollektivfeltet

En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Heretter må elbilene ha passasjerer for å få lov til å kjøre her. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bussene som trafikkerer Mosseveien i Oslo klarte å følge rutetidene etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet i februar. Men nå slippes elbilene inn igjen.

Ifølge Ruter har farten på E18 Mosseveien mellom Fiskvollen og Kongshavn økt med 25 prosent, etter at bussen fikk kollektivfeltet for seg selv, melder NRK. Da Brynstunnelen delvis stengte i slutten av februar fikk bussene kollektivfeltet for seg selv, for å komme raskere frem.

– Vi fikk ganske mange klager tidligere på at bussen var 5-10-15 minutter forsinket i morgenrushet. Nå er den inne på tiden, sier Øystein Dahl Johansen kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Bakgrunn:  Elbiler får ikke kjøre i kollektivfeltet under veiarbeid i Oslo

Men nå slippes elbilene tilbake i kollektivfeltet, dog med enkelte begrensninger.

– Som en prøveordning skilter vi nå om på strekningen, slik at elbiler med passasjerer kan benytte kollektivfeltet, sier regionveisjef Per Morten Lund i Statens vegvesen i en pressemelding.

Brynstunnelen skal pusses opp i enda ett år fremover, og det er ikke klart hva som skjer etter det. Norsk Elbilforening mener det er viktig at de fortsetter å ha gode lokale fordeler for å øke salget av elbiler.

Statens vegvesen sier at kollektivtrafikken gis prioritert når kapasiteten begrenses.

– Samtidig er vi opptatt av å støtte opp under en utvikling med større bruk av utslippsfrie kjøretøy, sier Per Morten Lund.

Les også:  – Sikkerhetsbelter på buss passer ikke overvektige

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus