Meny

Dette er Teslas store plan

Tesla-fabrikken er i dag en av verdens minste bilfabrikker. Med med lanseringen av Model 3 skal produksjonen øke voldsomt. Foto: Scanpix.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange er allerede skeptisk til om den er realistisk.

Etter at Tesla nå har forhåndssolgt nesten 400.000 eksemplarer av sin kommende Model 3, har de både grunn til jubel og en god dose bekymringer.

Jubel fordi dette betyr store inntekter i kassa, og større salg enn knapt noen hadde forventet seg. Bekymringer fordi alle disse bilene faktisk må produseres, og de må produseres kjapt. Hvis ikke risikerer Tesla både at kundene forsvinner, og at selskapet får mye negativ PR.

Endret på målet

Utfordringen er solid: I fjor produserte Tesla 50.000 biler. Nå må de øke dette dramatisk. Og i kjent stil holder ikke Tesla-sjef Elon Musk noe tilbake.

Før lanseringen av Model 3 var den offisielle planen å komme opp i 500.000 biler i 2020. Det ble sett på som svært ambisiøst, og på grensen til umulig.

Nå har Musk gått ut og revidert dette målet – motsatt vei av hva mange hadde forventet. Nå skal Tesla opp i 500.000 biler allerede i 2018! Og det er ikke veldig lenge til ...

Model 3 er bilen som skal gjøre Tesla til en volumprodusent av biler. Og det skal skje fort!

Husker du? Her kjørte vi Model S for aller første gang

Tilbakekallinger

Ambisjonen er at Tesla skal ta overgangen fra liten nisjeprodusent til volumprodusent av biler på rekordtid. På den måten skal Musk og Tesla både klare å ta unna køen av ventende kunder, men også sørge for at alle nye kunder man venter skal komme til når bilen er lansert, også får biler relativt kjapt. Det er en plan mange i bilbransjen mener er helt urealistisk.

Det som i alle fall er helt klart, er at Tesla kommer til å trenge mye penger, og det fort. Det er snakk om flere titalls milliarder kroner i investeringer, i alt fra utvikling, maskiner, roboter – og opplæring av arbeidere.

Les også: Tesla-gründer: – Norge har alle muligheter

I en emisjon denne uken har man hentet inn 12 milliarder kroner. Det er nok bare en start.

Det er dyrt å utvikle og produsere bilmodeller. Og det er ekstra dyrt når man har det så ekstremt travelt som Tesla har det nå. En annen utfordring er å finne underleverandører som kan skaffe så store volumer, på kort tid. Ikke minst er det også viktig å sørge for å kvalitetssikre alt godt nok. Store tilbakekallinger og misfornøyde kunder er det Tesla trenger aller minst.

Magne sto først i køen og sikret seg en Model 3

Den store testen kommer nå

Tesla-sjef Elon Musk er kjent for å tenke utenfor boksen.

Når analytikere i bilbransjen mener dette er helt umulig, svarer Elon Musk med at et svangerskap varer hele ni måneder. Da må det også være mulig å utvikle en bilmodell på den tiden. Igjen rokker han ved vedtatte "sannheter" i en bilbransjen som tradisjonelt har vært svært konservativ.

Det mange likevel tror, er at dette med 500.000 biler i 2018 langt på vei er et taktisk spill fra Musk' side. Han ønsker å bruke dette både internt og eksternt. Internt for å få alle ansatte til å strekke seg ytterligere, kulturen internt i Tesla er kjent for å være krevende. Blant annet har flere toppledere sluttet den senere tiden.

Les også: Tesla får skryt fra tøff rival

Eksternt handler det om å synliggjøre at Tesla kommer til å trenge mye penger fra aksjemarkedet den kommende tiden.

Så langt har Tesla vært en aldri så lite eventyr. Men den store testen kommer nå. Ingen bilprodusenter før dem har klart å øke så fort som Tesla må gjøre, for å dekke etterspørselen. Med 400.000 kjøpere på venteliste, har de egentlig ikke noe valg. Men enkelt blir det garantert ikke.

Model X kommer snart til Norge, og er ventet å bli en stor suksess her hjemme.

Dette tror vi mange Tesla-kjøpere kommer til å mislike

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus