Meny

Denne skal mange nordmenn kjøpe

Slik ser grunnkonstruksjonen til Volvos kommende elbil ut. Den skal være klar i 2019.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her viser Volvo sin kommende elbil.

Da snakker vi altså både elbiler og ladbare hybrider. Også sistnevnte er viktig på det norske markedet, og her har Volvo allerede suksess med modellene V60 og XC90.

Når det gjelder informasjon om den kommende elbilen, er Volvo så langt sparsomme med detaljer. Men under pressemøtet får vi vite at den estimerte rekkevidden til bilen skal ligge på rundt 350 kilometer. Her kan det nok også bli endringer fram mot produksjonsstart. En rekke av dagens elbil-produsenter jobber med å forlenge rekkevidden til bilene sine. 350 kilometer er mye i dag, i 2019 er det sannsynligvis ikke det.

Denne elbilen har akkurat fått lengre rekkevidde

Nært endelig design

Den første bilen ut på CMA-plattformen blir en kompakt SUV, eller crossover om du vil. Den skal være på markedet allerede neste år. Her viser Volvo at de tør satse på design som skiller seg fra mengden.

Så langt er dette en konseptbil, men signalene fra Volvos egen designavdeling, tilsier at dette sannsynligvis er temmelig nært endelig design. Det betyr at Volvo vektlegger å skille seg fra mengden i denne klassen, og ikke har falt for fristelsen til å bare lage en forminsket versjon av dagens XC60 og XC90.

Du kan spare nesten 200.000 kroner på XC90 – men, det er et men...

Volvo er akkurat nå i gang med å skrive et nytt kapittel i historien sin. Det handler om en serie biler som blir svært viktig for selskapet i årene som kommer.

Etter at Volvo ble solgt fra Ford til svenske Geely, har de på mange måter startet på nytt. Det handler om å utvikle helt nye biler, uten Ford-teknikk. Først ut var SUV-en XC90 i fjor, og storbilene S90 og V90 i år. Nå gjør Volvo seg klare til å lansere mindre og kompakte biler, i det de kaller 40-serien.

Første elbil

Denne uken har vi i Broom sammen med presse fra hele verden vært på Volvo-fabrikken utenfor Gøteborg. Her har vi fått se to av de nye modellene på nært hold, i tillegg har vi fått vite mye om Volvos planer for de kommende modellene. Her handler det blant annet om en kompakt SUV som blir svært viktig for Volvo.

En annen viktig nyhet, særlig for det norske markedet, er at Volvo nå gjør seg klare til å lansere sin første masseproduserte elbil. Alle de nye modellene i 40-serien er basert på en helt ny plattform, kalt CMA. Og denne er helt fra starten klargjort for både elektrisk- og hybrid drivlinje.

Den elektriske Volvoen skal være på markedet i 2019.

En helt ny plattform kalt CMA danner utgangspunkt for de nye konseptbilene fra Volvo.

Volvo har laget elbil tidligere også, men ikke mange...

Rekkevidde på 35 mil

– Det er klart vi gleder oss til å få elbil. Dette er viktig for det norske markedet, elbilene selger jo svært godt i Norge. Men dette er også en viktig del av Volvos strategi de kommende årene. Innen 2025 skal vi ha solgt en million elektrifiserte biler, forteller Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonsdirektør for Volvo i Norge.

Da snakker vi altså både elbiler og ladbare hybrider. Også sistnevnte er viktig på det norske markedet, og her har Volvo allerede suksess med modellene V60 og XC90.

Når det gjelder informasjon om den kommende elbilen, er Volvo så langt sparsomme med detaljer. Men under pressemøtet får vi vite at den estimerte

Rune Gutteberg Hansen er PR- og informasjonsdirektør for Volvo i Norge.

rekkevidden til bilen skal ligge på rundt 350 kilometer. Her kan det nok også bli endringer fram mot produksjonsstart. En rekke av dagens elbil-produsenter jobber med å forlenge rekkevidden til bilene sine. 350 kilometer er mye i dag, i 2019 er det sannsynligvis ikke det.

Denne elbilen har akkurat fått lengre rekkevidde

Nært endelig design

Den første bilen ut på CMA-plattformen blir en kompakt SUV, eller crossover om du vil. Den skal være på markedet allerede neste år. Her viser Volvo at de tør satse på design som skiller seg fra mengden.

Så langt er dette en konseptbil, men signalene fra Volvos egen designavdeling, tilsier at dette sannsynligvis er temmelig nært endelig design. Det betyr at Volvo vektlegger å skille seg fra mengden i denne klassen, og ikke har falt for fristelsen til å bare lage en forminsket versjon av dagens XC60 og XC90.

Du kan spare nesten 200.000 kroner på XC90 – men, det er et men...

Slik ser Volvos nye kompakt-SUV ut i konseptutgave. Designet er dristig og absolutt egnet til å skille seg ut.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus