Meny

Barskere, større og gjerrigere Hilux

Toyota Hilux er en av verdens mest solgte pickup-er og kommer til Norge i ny utgave i august - enda litt barskere enn før. Foto: Toyota

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Å ta livet av en Toyota Hilux er ikke enkelt. Spør en som har forsøkt. I august kommer åttende generasjon av bilen til Norge og den skal bli enda barskere.

Det er snart 50 år siden første Toyota Hilux så dagens lys. Siden den gang er det solgt 16 millioner biler over hele verden. Spesielt i områder i Afrika og Asia med svært krevende kjøreforhold, er bilen virkelig populær. Det sier mye om kvaliteten.

Les også: Vi tester Nissan Navara pickup

Hilux får nå et helt nytt utseende, blir 20 centimeter lenger enn dagens utgave og kommer til Norge både som dobbelt-kabiner med store bakdører og x-cab uten bakdører men med lengre lasteplan.

For de fleste Hilux-eiere er imidlertid arbeidskapasiteten det viktigste. Og den blir enda bedre. En helt ny 2,4 liters turbodiesel på 159 hester sitter under panseret. Den har 400 newtonmeter trekkraft mellom 1.600 og 2.000 omdreininger. Bilen har firehjulstrekk og lavgirserie, som opereres med en bryter på dashbordet. På bakakselen er den en differensial-sperre med begrenset slipp. I tillegg er hele lasteplanet på nye Hilux forsterket, slik at den nå kan trekke lass på 3,2 tonn. I tillegg er lasteplanet blitt ti centimeter bredere.

Les også: Nå vil alle ha firehjulstrekk

(Saken fortsetter under)

På firehjulstrekk-utgaven kan du velge mellom automatgir og sekstrinns manuell. Begge oppgis med et forbruk på 0,71 liter per mil og 187 gram CO2 per kilometer.

I motsetning til Nissan, som har utstyrt sin nye Navara med en moderne bakstilling med skrufjærer for å bedre landeveiskomforten, beholder Toyota bladfjærer på Hilux. Likevel påstår de at komforten under kjøring på vei er blitt betydelig bedre. Dommen over dette må vente til vi har kjørt bilen. Det som imidlertid er sikkert, er at utstyret i Hilux blir betydelig bedre. Ikke minst gjelder dette sikkerhetsutstyret, som nå omfatter et kollisjons-varslings system, vinglevarsler, automatisk fjernlys og skiltleser. Interiøret er også mer lik en personbil, med en stor berøringsskjerm midt på dashbordet.

Prisen er foreløpig ikke fastsatt i Norge, men med konkurrenter som Nissan Navara og VW Amarok, sier den seg nesten selv: Rundt 340.000 kroner som DoubleCab og 10.000 kroner billigere for X-cab.

Les også:

De beste bilene på barske vinterveier

Åtte ting du må vite om nye Toyota Prius

Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus