Slik skal entusiastmerket gjøre comeback
Dette kan bli starten på mye moro.
Etter at det ene britiske bilmerket etter det andre har blitt tatt over av utenlandske eiere, er det ikke mye igjen av det som en gang var en stor og stolt industri. Alle volummerkene er nå på utenlandske hender (eller lagt ned). Men noen mindre holder stand – og flere kommer til.
Entusiastmerket TVR har ligget nede siden 2006. Da stoppet fabrikken i Blackpool opp, og 300 arbeidere mistet jobbene sine.
Les også: Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul
Kroken på døra?
Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.
Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Lovede investeringer kom aldri, og mange fryktet dette var kroken på døra for godt for merket som startet opp i 1947.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen så kom nye eiere inn for et par år siden. De har jobbet målbevisst mot et comeback, og nå nærmer det seg.
Les også: Broom-Benny: Løp og kjøp!
Sportsbil for folk flest
TVR har sendt ut en skisse på den kommende modellen, og har allerede fått flere hundre bestillinger på den.
Planen er at den skal være klar sent neste år. Så langt har ikke TVR gått ut med noe navn, men det er ventet at de skal gjenbruke navnet på en av sine klassiske modeller, kanskje blir det Griffith.
Utgangspunktet for nye TVR er å «lage sportsbiler for folk flest». Det betyr i praksis at TVR skal ligge langt under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer skal det handle om å ha fokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.
Les også: Den var for skummel til å selges
Artikkelen fortsetter under annonsenBygget opp millionformue
Selskapet har ikke gått ut med noen offisielle produksjonstall ennå, men de kommer til å starte forsiktig på den nye fabrikken i Wales.
Senere skal målsetningen være å komme opp i en produksjon på rundt 1.000 eksemplarer årlig.
Her vil uansett etterspørselen avgjøre. TVR vil forbli en nisjeaktør, det er viktigere å rendyrke merkevaren enn å komme opp i størst mulig volum på kort tid.
I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar. I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR. Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering.
PS: Det ruller endel TVR-eksemplarer også på norske veier. I skrivende stund finnes det én bil i bruktmarkedet. Det er en 1973-modell som har prisantydning på såvidt over 130.000 kroner.
Les også: Slik startet redningsaksjonen