Tesla får skryt fra tøff rival
Audi og Porsche gjør seg klare til elbil-satsing.
Å få skryt av kolleger er aldri enkelt. Spesielt gjelder dette hvis man er ung og ny i gamet. Som for eksempel Tesla. Men nå har de fått skryt fra uventet hold – nemlig fra Audi.
Tyskerne pleier ikke å slenge rundt seg med positive kommentarer til andre bilmerker i tide og utide, men under et møte i Ludwigsburg, avholdt av forbundet for den tyske bilindustrien, VDA (Verband der Automobilindustrie), skjedde akkurat det.
De gjorde alt riktig
Nå satt riktignok rosen langt inne, men Stefan Niemand, som er sjef for Audis avdeling for batteridrevne biler, sa følgende om Tesla:
– Jeg hater å måtte innrømme det, men Tesla gjorde alt riktig.
Setningen kom i forbindelse med Teslas nettverk av ladestasjoner, ifølge EE Times Europe. Niemand kritiserte samtidig bransjen for å ha gått glipp av en stor mulighet, og mener elbilen har kommet dårligere ut enn nødvendig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Disse elbilene er tregere enn de med vanlig forbrenningsmotor, og de har en langt kortere rekkevidde – og for å kompensere for det er de dyrere, sa Niemand.
Audis mann mente at med en slik strategi, så vil ikke elektromobilitet få noe gjennombrudd. Han mener bileiere vil ha et levedyktig produkt, og at de vil betale ekstra hvis de ikke må gi opp kjøreglede, når de går over til en elbil.
Her har Volvo-skattene stått i 38 år
Audi har mye med ladekabel på gang
Han benyttet selvsagt også anledningen til å skryte av Audis innsats på dette feltet, inkludert en luksus-SUV med tre elmotorer som kommer i 2018 (den vil bli bygget i fabrikken i Brussel, som vil bli spesialinnrettet for bygging av elektriske biler).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen for at folk skal slippe lange avbrekk for lading på langturer, så må man ha en infrastruktur med ladestasjoner, og det var her hans ros av Tesla kom inn i bildet.
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi har flere biler med ladekabel på gang, og konsernets amerikanske president Scott Keogh har også god tro på at amerikanerne etter hvert vil omfavne elbilen. Han mener at elbiler og ladbare hybrider vil kunne utgjøre 25 prosent av Audis totale salg i 2025.
Angående ladbare hybrider uttalte Mercedes-Benz at neste generasjon slike biler vil klare å komme over 30-50 km-kneika, som er den elektriske rekkevidden på dagens biler. Neste generasjon vil klare 80-100 km i ren elektrisk rekkevidde.
Du gjetter neppe hva denne minibilen ble solgt for...
Hurtiglading er essensielt
På det samme møtet sa Porsches R&D direktør Michael Steiner at den eneste logiske løsningen for å forbedre og effektivisere energien i mobilitets-industrien, er å kjøre elektrisk. Porsche har gitt grønt lys til sportsbilen som ble vist som prototypen Mission E i Frankfurt i fjor høst, og Steiner sa at hurtiglading er essensielt for bilens suksess.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde og rimelig pris
Derfor vil Porsches nye sportsbil ha en turbolader. Ikke av den typen man kan finne på en forbrenningsmotor, men en lader som gjør at bilens batterier lades opp i rekordfart, derav navnet turbocharger (et ordspill som også Tesla bruker, idet supercharger er det engelske ordet for kompressor). For å klare det vil bilen bruke et 800V DC system, som er det dobbelte av hva elbiler bruker i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsenPer i dag er 480V det kraftigste systemet regjeringen har diskutert, men Porsche ønsker at bransjen og regjeringen skal satse på 800V. Et system med slike ladestasjoner vil medføre at Porsche-eieren kan lade opp sin bil fra flatt batteri til 80 prosent på 15 minutter. Akkurat nok tid til å handle litt på bensinstasjonen og en tur på toalettet
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Andre har en annen mening
Men om Audi og Porsche tydeligvis ser på elbil som en viktig del av fremtiden, er andre av en annen mening. Presidenten for VDA, Matthias Wissmann, preket nemlig om dieselteknologiens verdi for bilindustrien, og uttalte:
– Uten dieselteknologi, så vil ikke Europa klare å møte sine CO2-mål.
Elon Musk, og mange andre med ham, vil nok mene det er andre måter Europa kan møte sine CO2-mål på…