Slik blir Audien mindre A4

Siste generasjon av Audi A4 byr ikke på de store, visuelle sprellene. Det har tuningspesialisten B&B forsøkte å gjøre noe med. Dessuten har de gitt den populære familiebilen ekstra fraspark.
Siste generasjon av Audi A4 byr ikke på de store, visuelle sprellene. Det har tuningspesialisten B&B forsøkte å gjøre noe med. Dessuten har de gitt den populære familiebilen ekstra fraspark.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Familiebilen får steroider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan bli tilgitt, om du sliter med å se forskjell på den nye og den gamle Audi A4-en. Siste generasjon kom på markedet mot slutten av fjoråret, men de visuelle forskjellene fra den utgående modellen er små.

Faktisk er det hele ganske så traust og kjedelig. Og det er synd, for på innsiden har det skjedd mye. Bilen er rett og slett forbasket bra.

Men nå har vi gode nyheter for de som ønsker å gjøre A4en sin litt mindre... A4!

Og prikken over i-en er at det ikke stopper med noen visuelle grep – bilen kan rett og slett bli råsprek også!

Nå forsvinner tre ekte morobiler

Mer aggresiv

Det er tuningfirmaet B&B som har funnet ut at A4 trengte et løft. De har sørget for å lage en stylingpakke som gir familiebilen et langt mer aggressivt utseende.

Hekken preges av et firkantet enderør på hver side, det er sideskjørt og større luftinntak i fangeren foran.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er såpass diskret at det ikke blir vulgært, men gir likevel bilen et designmessig løft.

Om du vil kan du gå for de digre, sorte felgene også.

Les også: Audi RS6 Avant - en familiebil på steroider

De store og særegne enderørene er klare kjennetegn på at du kjører rundt i en Audi A4 med en god porsjon ekstra krefter.
De store og særegne enderørene er klare kjennetegn på at du kjører rundt i en Audi A4 med en god porsjon ekstra krefter.

Fra 12.000 kroner

Tuning av motorene er også på plass. De aller fleste motoralternativene kan få en effekt-boost. For eksempel er det to alternativer om du har 190 hk dieselen. Enten kan du få 231 hk / 460 Nm, som koster rundt 12.000 kroner. Eller du kan dra på skikkelig - og få 250 hk og 500 Nm. Da til en pris på rundt 28.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men husk at du også må betale avgifter på moroa, om du skal ha det godkjent i vognkortet. Gjør du ikke det, og du blir stoppet, kan det bli en kostbar affære.

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil ...

4,5 sekunder ...

Om du har A4 med 3-liters dieselmotor, er det heftig nok i seg selv, med 272 hk. Denne gjør 0-100 km/t på 5,4 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men også 3-literen kan naturligvis tunes. Det er tre nivåer å velge mellom. Topputgaven spytter ut 350 hk og svimlende 725 Nm.

Det er nok til å sikre 0-100 km/t på kun 4,5 sekunder. Hold på hatten!

Fortvil ikke om du sitter med en bensinutgave av A4 heller. For det finnes løsninger for deg også.

Les også: Slik går det når Audi utfordrer et jagerfly

2-literen som originalt yter 252 hk, kan med litt justeringer her og der hos B&B plutselig vise til 365 hk. Men da må du samtidig ta farvel med nesten 80.000 kroner. Og igjen – det er før du har fått gjort opp med den norske staten...

Aldri har flere kjøpt Audi-råskinnene

Toppmodellen

Store og svarte felger kan også følge med, om du vil ta den helt ut.
Store og svarte felger kan også følge med, om du vil ta den helt ut.


Den aller barskeste utgaven B&B tilbyr, er en tunet variant av den foreløpige toppmodellen i A4-familien – nemlig S4.

Denne byr på 354 hk fra fabrikken. Men når B&B er ferdige, har de klemt ut 450 hk fra den samme motoren. Det er like mye som forrige generasjon RS4...

Hvor mye krefter det blir i den kommende RS4-en vites ikke. Men det blir neppe veldig mye mer enn toppmodellen til B&B...

Her tester Broom stasjonsvogn – i 290 km/t