– Jeg vurderte å tenne på hele bilen

Se video av Christers strøkne VW Golf
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen ganger kan man gå skikkelig lei, men heldigvis – Christer ga ikke opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren:

  • Navn: Christer og Max Klovholt
  • Alder: 32 og 3,5 år
  • Bosted: Skien

Litt om meg selv: 32 år, bosatt i Skien og ett skikkelig VW-hue. Har samboer og sønn på 3,5 år og en til på vei!

Har i garasjen:

  • '97. Golf 3 1,6
  • '97. Golf 3 1,9TDi Syncro
  • '04. Golf 4 1,9TDi 4Motion
  • '88. Golf 2 «Deep Blue»
  • '95. Corrado VR6 2,9 l

Jobber også for tiden med å oppdrive en VW 181 som også jeg har på ønskelista det neste året, men håper på å slippe dra til Tyskland. Noen som har en til salgs? Ta kontakt.

I spalten «Bilen Min» har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

VW Golf. Hele konsernledelsen i VW holdt pusten da den ble lansert i 1974. Ingen trodde – i sin villeste fantasi – at den skulle bli en større suksess en den legendarisk VW Bobla.

Men det ble den, tross alvorlige usikkerhetsmomenter som italiensk design (på første generasjon) og med vannavkjølt motor foran.

Men vi kan nå, flere tiår, mange millioner eksemplarer og syv generasjoner senere, trekke litt på smilebåndet av skepsisen.

VW-ledelsen har forlengst begynt å puste normalt igjen, samtidig som de gnir seg i hendene. VW Golf er en pengemaskin og en bil absolutt alle har et forhold til. Den her på mange måter blitt «Folkevogna» over alle. Mann eller kvinne, gammel eller ung, om man vil ha rask GTI eller sparsommelig dieselmotor. Valgene er bortimot uendelige...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Christer Klovholt har flere eksemplarer av arten og deler sin historie om en av sine Golfer her:

Les også: Bare to i Norge - og Lars har begge!

Bilen min:

Merke, modell: VW Golf Mk. 2

Hvor lenge har du eid den? Siden juni 2012.

Hva har du gjort med den?

Jeg kjøpte den som en prosjektbil fra en hyggelig kar i Ørsta som hadde bytta den til seg. Bilen bar preg av å ha fått lite pleie av de tidligere eierne.

Så jeg har rett og slett ribbet den helt ned til den minste skrue, bolt, skive og mutter. Chassiset har stort sett blitt pusset ned til bart metall, jeg har fjernet all rust jeg har kommet over og litt til.Grunnet, malt gulv innvendig med 50/50 Owatrol-olje og Hammer rustlakk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så har jeg satt den sammen igjen med stort sett bare nye deler og/eller restaurerte deler i like bra stand som nytt.

Det har blitt noen timer på Ebay, og minst like mange på diverse forum på delejakt ,en rimelig del samtaler til Grenland Auto og gutta på delelageret der som har hjulpet med med å få tak i mange deler som ikke var å finne andre steder på kloden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Understell er også nytt fra A til Å. Hver eneste bolt og skrue som kan være rustfritt er satt i rustfritt, foruten noen spesialbolter som måtte være originale. Disse har da blitt forsinket før montering. Støtdempere og fjærer har blitt justert riktig og blitt lakkert med klarlakk.

Les også: Jørns bruktbil koster mye mer nå, enn da den var ny!

Liten tvil - det har blitt noen timer med pussefilla.
Liten tvil - det har blitt noen timer med pussefilla.

Mange nye deler

Alt i bremsesystemet er nytt, oppgradert til 9" bremsekraftforsterker, nye rør hele veien i kobber, samt slanger med rustfrie koblinger. Oppgraderte bremser fra Brembo foran og alt bak også nytt .Bakaksel er blitt sandblåst, syregrunnet og lakkert.

Motormessig har all innmat blitt ny, alt fra veiv, råder, lager, pakninger, stempelringer, kamaksel ,tetninger, styringer og ventiler er blitt slipt, ventilfester frest.

Ny mekanisk bensinpumpe på blokka, ny vannpumpe, ny oljepumpe, ny bunnpanne, nye motorfester, nye støtfangere som også er demontert og fått bedre grunning, og rustfrie bolter osv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers har jeg også lagt 3M folie mellom bolter/skruer/skiver osv der man må skru ned i lakkerte flater for å unngå brist i lakken og igjen rustdannelse. Det har gått noen ruller folie her til det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har fått ny lydisolasjon hentet fra fly, og dette skal videre forbedres i vinter.

Det er nye baklykter, frontlykter, grill, forskjermer, hjulbuer, hjulbuelister, bakrute, frontrute, alt av pakninger, klips og festemateriell er nytt.

Eksos fra Fredrik på Eksosmestern i Skien som jeg alltid bruker når det gjelder eksos. Den har Supersprint grenrør med eksosbandasje.

Les også: Commodore GS/E - dette var drømme-coupeen med stor D

Skal bli mer gull og krom

Satt på 9x16 Schmidt ML felger som er lakkert i United Grey farge fra VW og satt på 215/35-16 dekk på disse som gir det «rette» utseende.

Montert en del gull/krom den siste tiden og jobber med saken videre til jeg finner rette utseendet jeg er på jakt etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt fra sveising av kanaler, til rusthull her og der, til demontere ag sette samme ny motor fra bunn av har jeg gjort selv. Lærekurven har vært bratt, men morsom. Men det har også vært øyeblikk der jeg vurderte å sette fyr på hele dritten!

Så har det blitt satt inn ett pent stereoanlegg fra Dynabel i Oslo som har vært greie med meg å solgt meg anlegg i meget bra kvalitet til en hyggelig pris.

Les også: Kjøpte bruktbil på auksjon – gjorde sjokkfunn

Nå er bilen slik jeg vil ha den, og nå som sønnen har «fått» bilen så hadde jeg jo ikke en egen bil mer, så nå står det en -95 Corrado 2,9 VR6 i garasjen som skal få noenlunde samme behandling som denne de fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Liker best med bilen: Fargen og kjøregleden den gir.
  • Liker minst med bilen: At fargen gir meg en masse tid med poleringsmaskinen
  • Beste opplevelse med bilen: Første kjøreturen etter at den var ferdig etter to år i garasjen. Og det å lage lage filmen du kan se under.

Se video av bilen her

Christer har stadig nye planer for «Deep blue» Golfen.
Christer har stadig nye planer for «Deep blue» Golfen.

Fremtidsplaner for bilen

Demontere motorrom og lakke opp blokk/topp på nytt. Montere i en 5-trinns girkasse, kjøpe mindre og smalere hjul slik at den kan senkes mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bytte hjulbuelister og dørlister til tynnere utgave med 3D-print emblem på med egent design.

Jobber med å shave motorrom mer, gjemme litt kabler her og der, fjerne ekspansjons-tanken til kjølevæske og flytte batteriet bak i bilen.

Og så mye mer gull og krom!

Drømmebil: Audi RS6 og Corrado med R32 motor med turbo og 4x4;)

Annet: Synes det er bra at det kommer en masse fine VW/ Audi i Norge nå, virker som det er mer nå enn før og kvaliteten på jobbene folket gjør er i det aller fleste tilfellene meget bra. Det er MORO å dra på treff, møte folk med lik interesse, se og lære av andre. Savner en noe lettere dialog med Vegvesenet med tanke på ombygginger, slik som i Sverige, der er de meget flinke på akkurat det.

Les også: Denne Golfen kan kjøre fra de fleste

Vis frem bilen din

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christer om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: John-Are fant drømmebilen innerst på en låve