Meny

Disse bileierne er mest lojale

Disse tre bilmerkene har de mest lojale kundene i Norge. Fra venstre BMW, Toyota og Mercedes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stor forskjell mellom topp og bunn.

Norsk kundebarometers store 2016-undersøkelse er akkurat ute. Den måler blant annet tilfredshet blant kundene innenfor en rekke bransjer.

Vi har tidligere sett nærmere på hvilke bileiere som er mest tilfreds med forhandleren sin. Men Norsk kunderbarometer måler ikke bare det. De har også en egen poensum for lojalitet.

Den måles på bakgrunn av dette spørsmålet:

Hvor sannsynlig eller usannsynlig er det at du kommer til å opprettholde ditt kundeforhold til forhandleren?

BMW tar seieren

Som på tilfredshet er det her et godt stykke mellom topp og bunn, blant de ti merkene som er med i undersøkelsen.

Aller best scorer BMW, med 81,4 poeng. BMW-kundene er også nest mest tilfredse av alle bileierne. Her er mye tydeligvis på stell ute hos forhandlerne.

Toyota har vært kjent for god kundebehandling i en årrekke, men det holder ikke til førsteplass i denne undersøkelsen. De må se seg slått av BMW og ender på andreplass, med 80,6 poeng. På tredjeplass finner vi mer tysk premium. Der ligger nemlig Mercedes, med 80 poeng. Hårfint bak der igjen: Audi med 79,1 poeng.

Disse SUV-eierne er mest fornøyd med bilen sin

Tatt på stort alvor

I motsatt ende av skalaen, synes det klart at landets Nissan-forhandlere har en utfordring. Der er nemlig lojaliteten helt nede i 61,4 poeng. Ford har heller ingen grunn til å juble over sitt resultat, de ender på 65,9. Derfra er det en god luke opp til merkets som har tredje dårligste score på lojalitet, nemlig Volkswagen med 73,2 poeng.

– Dette er en type undersøkelse som blir tatt på stort alvor i bilbransjen. De jobber hele tiden med kundetilfredshet, og det er ikke stas å komme dårlig ut her. Kunder som ikke er lojale, er kunder du fort risikerer å miste, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har mange år bak seg i bilbransjen.

Har ting å jobbe med

– Det å hente nye kunder er ofte både krevende og kostbart. Da er det mye mer effektivt å holde på dem man har. Noen merker er veldig flinke til det, mens andre sliter, selv om de helt sikkert har gode intensjoner.

– Har en undersøkelse som dette noe å si for vanlige bilkunder?

– Så absolutt! Som bilkjøper synes jeg også du har krav på en god forhandler, som opptrer seriøst og gir god service. De som gjør det, vil også score høyt i slike undersøkelser. Mens de som kommer dårlig ut, helt klart har ting å jobbe med, mener Benny.

Topp 10: De er minst fornøyd med bilen sin

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus