Et av Norges mest populære bilmerker kan bli solgt

Den ladbare Mitsubishi Outlander PHEV er en stor suksess i Norge og har bidratt til svært gode salgstall de siste årene.
Den ladbare Mitsubishi Outlander PHEV er en stor suksess i Norge og har bidratt til svært gode salgstall de siste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryktene svirrer etter utslippsjuks.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Japanske Mitsubishi har hatt en skikkelig opptur på det norske markedet de siste årene. Først traff de blink med to SUV-er og en liten elbil. Så var de svært tidlig ute med det som er det hotteste på bilmarkedet akkurat nå: Ladbar hybrid.

Deres Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den ble lansert for noen år siden. Og kombinasjonen SUV, 4x4 og ladbar drivlinje ble umiddelbart en stor suksess her hjemme.

Gjelder det flere modeller?

I verdensmålestokk er Mitsubishi derimot en liten bilprodusent, med mindre ressurser enn de store. Dermed blir de også svært sårbare når det dukker opp negative nyheter rundt merket.

De har det vært mange av i det siste, etter at Mitsubishi måtte innrømme at de gjennom flere år hadde jukset med utslippstall på småbiler som selges hjemme i Japan. Den siste måneden har aksjekursen falt med 43 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det svirrer også rykter om at utslippsjukset er mer omfattende enn det som har kommet fram til nå. Nå sier Mitsubishi selv at ytterligere ni modeller kanskje ikke har "blitt testet tilstrekkelig godt" på dette området.

Mitsubishi innrømmet: Har jukset med utslipp i 25 år

Styrene skal møtes

Det er en formulering som er egnet til å skape mye tvil rundt merket.

Så langt blir det kalkulert at Mitsubishi risikerer å måtte betale opptil åtte milliarder kroner i kompensasjon og erstatninger. Spørsmålet er om dette beløpet også kan bli betydelig høyere.

Nå har nyheten akkurat kommet om at konkurrenten Nissan kan være interessert i å ta over Mitsubishi. Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal de vurdere å investere rundt 15 milliarder kroner for å få til dette. Styrene i henholdsvis Nissan og Mitsubishi skal møtes torsdag, for å diskutere dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan vil i såfall bli største aksjonær i Mitsubishi, og i praksis ta kontroll over selskapet.

Denne Mitsubishien har mer enn doblet salget i Norge

Må fordele kostnadene

Nettopp Nissan vet nok mye om hvordan ståa egentlig er i Mitsubishi. Mange av småbilene som er rammet av utslippsskandalen ble produsert av Mitsubishi, for nettopp Nissan. Dermed er de også berørt av dette.

Mens Mitsubishi er en av verdens minste volumprodusenter av biler, er Nissan i allianse med Renault, en av de større. Lykkes de med å ta over Mitsubishi, betyr det muligheter for ytterligere stordriftsfordeler.

I bilbransjen handler svært mye om å ha tilstrekkelig antall solgte bilmodeller å fordele utviklingskostnadene over. Selger du lite, er det også vanskelig å regne hjem de voldsomme budsjettene som kreves for å utvikle helt nye bilmodeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mitsubishi innrømmer juks med alle biler solgt i Japan

Ikke konkurrere internt

Hvis Nissan tar over, er det nok også grunn til å vente at modellutvalget til Mitsubishi vil bli påvirket. Her vil det være et poeng å sørge for at modellene fra Mitsubishi, Nissan (og Renault) ikke i for stor grad konkurrerer direkte mot hverandre. I praksis kan nok det bety at Mitsubishi kan bli mer nisjemerke enn i dag.

Prosessen er, i alle fall tilsynelatende, i en tidlig fase. Men her kan det gå fort, hvis begge parter mener at overtagelse er beste løsning for selskapene.

Derfor har Mitsubishis elbil stupt i pris

Den kompakte SUV-en ASX var i flere år en av de mest solgte bilene i sin klasse her hjemme.
Den kompakte SUV-en ASX var i flere år en av de mest solgte bilene i sin klasse her hjemme.

Kul bil til 50.000 kroner: Sjekk disse!