Mitsubishi innrømmer juks med alle biler solgt i Japan

Mitsubishis styreformann Osamu Masuko innrømmer at drivstoffjukset er langt større enn tidligere opplyst.
Mitsubishis styreformann Osamu Masuko innrømmer at drivstoffjukset er langt større enn tidligere opplyst. Foto: Toru Hanai / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenten Mitsubishi medgir at det trolig er jukset med drivstoffdata for samtlige modeller som er solgt i Japan.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forrige måned innrømmet Mitsubishi at de hadde brukt misvisende drivstofftester siden 1991 for flere modeller, men nå medgir de at dette trolig gjelder samtlige modeller solgt i Japan.

Jukset dreier seg om såkalte minibiler, kjent som «kei» i Japan, blant annet de populære modellene eK Wagon og eK Space.

Mitsubishi innrømmer også juks med modellene Dayz og Dayz Roox som de har produsert for Nissan.

Les også: Mitsubishi-juks har pågått i 25 år

Jukset fant sted ved at Mitsubishi-ansatte ganske enkelt diktet opp drivstofforbruket, som for enkelte modeller ligger hele fem ganger høyere enn det de har oppgitt.

Bilprodusenten nekter imidlertid for å ha jukset med drivstoffdata for bilmodeller solgt i utlandet og fastholder at de har rettet seg etter de regler som gjelder testing i andre land.

Les også: Mitsubishi innrømmer juks med utslippstester

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også for 15 år siden var Mitsubishi innblandet i en stor skandale, da det ble kjent at de i årevis hadde dekket over alvorlige feil ved bremser, kløtsj og bensintanker, som i enkelte tilfeller førte til at deler falt av på noen modeller.

Over 1 million biler måtte tilbakekalles etter skandalen i 2000, og det er foreløpig uklart hvordan Mitsubishi har tenkt å kompensere eierne av bilene de nå har jukset med.

Mitsubishi-aksjene har vært i fritt fall siden saken først ble kjent og markedsverdien har falt med flere milliarder dollar.