Meny

BMW lar seg ikke bremse av Dieselgate

Denne motoren skal sette rekord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er noen år siden BMW droppet sin V8 dieselmotor, og erstattet den med en turboladet sekser. Nå kommer snart verstingen med hele fire turboladere.

Det er tydelig at hverken dieselgate eller andre utslippsskandaler stopper BMW i utviklingen av nye dieselmotorer.

Nå satser nemlig tyskerne friskt på en splitter ny sekssylindret dieselbørse, som er utstyrt med hele fire turboer.

Dette kommer som en konsekvens av «downsizing» av motorer – som kort fortalt innebærer å presse mest mulig krefter ut av minst mulig slagvolum.

I dag er det kun fire år siden BMW fikk massiv oppmerksomhet da de monterte tre turboer på sine M Performance-modeller: M550d (5-serie) og M50d (X5 og X6).

I denne motoren er det plassert to små og et større turboaggregat som jobber på ulike turtall. Det sørger for en jevn og responsiv kraftfordeling gjennom hele turtallsregisteret.

Men nå skal altså motoren bli enda råere, det har BMW nylig bekreftet under en motorkonferanse i Wien.

Høyere effekt, lavere forbruk

Det er BMWs nye 750d xDrive som er førstemann ut med dieselmotoren som setter rekord i forhold til antall turboer.

Slagvolumet blir det samme som forgjengeren, på 3-liter, men med fire turboer klarer BMW nå å presse ut hele 400 hk og 760 Nm.

Dette gir «kun» 19 hk og 20 Nm mer enn dagens M550d, men den nye løsningen skal likevel gi betraktelig bedre gassrespons, samt redusere forbruket med rundt fem prosent.

Den nye 3-litereren sørger dessuten for imponerende ytelser på den kommende 7-serien. Her opplyser nemlig BMW at flaggskipet skal klare 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Dette er kun 0,2 sekunder bak verstingen M5.

Motoren havarerte en time etter at han kjøpte BMW-en

BMWs flaggskip kan snart leveres med den nye 3-liters dieselen. Motoren blir også å finne i både X5 M50d og X6 M50d etterhvert.

Ikke først i verden

Selv om BMWs nye dieselbørse setter turborekord internt, er det likevel verdt å nevne at de ikke er først i verden med å montere fire turboer på en og samme motor.

Dette har blant annet superbilen Bugatti Veyron allerede tatt i bruk.

Dette er BMWs råeste – enkelt og greit

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus