Politibilen sviktet etter 400.000 kilometer - nå må lensmannen bruke beina
Det finnes ikke penger til å erstatte Volvoen, som har gjort trofast tjeneste på Helgeland i 15 år.
Før jul bikket Volvoen med kallesignalet «N30» (November 3-0) 400.000 kilometer. Begivenheten ble dekket av fagbladet Politiforum, og lensmann Hogne Rosø uttalte at han funderte på om den aldrende sliteren skulle klare en halv million kilometer.
Men nå er det stopp. I slutten av april, etter 405.000 kilometer, måtte V70-en fraktes vekk av en bergingsbil. Et verkstedbesøk avslørte at bilen manglet kompresjon i minst tre sylindre, rapporterer Politiforum i en oppfølgingsartikkel.
Skrotes? Å neida
Man skulle kanskje tro at en tjenestebil kan pensjoneres etter så lang og tro tjeneste. Men slik fungerer det ikke i politiet, forteller lensmann Rosø når TV 2 tar kontakt lørdag ettermiddag.
– Jeg har fått tilbud om å sette en ny motor i bilen, men å bruke 100.000 på en 15 år gammel bil byr meg imot. Nå ser det ut til at løsningen blir å sette inn en brukt motor. Det vil koste halvparten, sier Rosø.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPenger til ny bil finnes ikke i budsjettene. Derfor har lensmannen vært fotgjenger siden Volvoen trakk sitt foreløpig siste sukk.
– Madamen sier spøkefullt at jeg har fått støtte til nye løpesko og sykkel. Hun ser gjerne at jeg beveger meg mer, sier Rosø, før han legger til i en mer alvorlig tone:
– Av en eller annen grunn er det lite penger til innkjøp, men et nærmest uttømmelig vedlikeholdsbudsjett.
Fugl Fønix
Han er for tiden den eneste ansatte ved lensmannskontoret i Nesna i Nordland, en øykommune med et par tusen innbyggere, universitet og hurtigruteanløp. Skulle det skje noe som krever bistand fra politiet, må Rosø inntil videre rykke ut med sin private bil med mindre det er i gangavstand.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan hadde ikke takket nei til en ny BMW 520d XDrive Touring, som er etatens nye tjenestebil. I stedet ligger det an til at den gamle Volvoen reiser seg fra asken som en Fugl Fønix.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Om det ikke var en Volvo, hadde jeg ikke lagt så mye sjel i det. Men bilen er romslig og behagelig, selv om den har fått noen luner på sine eldre dager. Innimellom slutter varmeapparatet å virke. Det skjedde blant annet da jeg var på vei til Mo i Rana i 10-15 minusgrader. Da dugget rutene ned, og det var bare å kle på seg og sette vifta på fullt til varmen kom tilbake, forteller den bil-løse lensmannen.
Volvoen har bensinmotor som i sine glansdager produserte rundt 180 hestekrefter.