Om et par uker er det slutt for disse skiltene

Det nærmer seg EL 99999 – og dermed slutt for hele EL-serien med skilter. Nå skal EK snart ta over.
Det nærmer seg EL 99999 – og dermed slutt for hele EL-serien med skilter. Nå skal EK snart ta over. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har gått raskere enn noen hadde drømt om.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanligvis får biler i Norge skilt-bokstaver ut fra hvor de er registrert første gang. Dette geografiske systemet har vi hatt i mange år, først med én bokstav, så med to.

Men noen unntak finnes fra dette, og aller mest utbredt av dem er EL-skiltene.

De ble innført i 1999. Siden har alle elbiler registrert i Norge rullet rundt på EL-skilter og på den måten vært lett gjenkjennelige.

500-700 i uka

Antallet elbiler har nærmest eksplodert de siste årene. Dermed har det gått langt raskere å "bruke opp" alle EL-skiltene enn man opprinnelig hadde forventet.

Fra Statens vegvesen får Broom nå opplyst at de denne uken er oppe i EL 98393 i den såkalte kjennemerkeprotokollen. Da er det altså i overkant av 1.600 tegnkombinasjoner med EL igjen. Så er det slutt, og en ny bokstavkombinasjon tar over på elbilene:

– Det går ut cirka 500-700 ukentlig, så vi regner med å komme til EK 10000 i løpet av 1-2 uker. Det vil si at vi sender disse ut fra kjennemerkeprodusenten. Når de blir tildelt, avhenger av lager og etterspørsel hos trafikkstasjonen/forhandleren som får de første EK-kjennemerkene, forteller Heidi Øwre i Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor er skilter fra Finnmark det hotteste i Bergen

Landet på EK

For noen er et kjennemerke bare to bokstaver og noen tall, andre er langt mer opptatt av dette. Derfor regner vi med det er flere som veldig gjerne vil ha EL 99999 på bilen sin, det gjenstår å se hvem som til slutt ender opp med den kombinasjonen.

I fjør høst var det for øvrig en ganske omfattende debatt om hvilken bokstavkombinasjon som skulle ta over for EL. Norsk Elbilforening var blant annet ute og argumenterte for at mange burde velge EV. På engelsk er det en kjent forkortelse for Electric Vehicle. Og tatt i betraktning Norges sterke posisjon som elbil-land, mente man det kunne ha en verdifull betydning internasjonalt.

Dette ble det imidlertid ikke tatt hensyn til. I stedet ble det altså EK, som vil representere "Elektrisk kjøretøy".

LES OGSÅ: En gang var lykken en stille plass i grøftekanten