– Bilmerket er rett og slett litt ukurant
Verdt å vite før du eventuelt handler.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Vi må ha en større bil og ser etter stasjonsvogn til rundt 100.000 kroner. Bilen har vært på EU-kontroll og det gikk ikke så bra, derfor haster det litt. Nå har vi sett på mange merker. Det viktigste her er å få en relativt ny bil som ikke går i stykker med en gang vi har kjøpt den. Det skader heller ikke om den ser fin ut, men vi er absolutt ikke noen merkesnobber.
En kompis tipset oss om å se på Fiat Croma, fordi den skal gi veldig mye bil for pengene. Selv har jeg ingen erfaring med Fiat, men etter hva jeg skjønner er det ikke dårligere biler enn andre merker? Hva tror du om en Croma som bruktbil? Mvh Steinar.
Les også: Dette kan være et ekte bruktbil-kupp fra Fiat
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBenny svarer:
Hei Steinar. Slik jeg skjønner utgangspunktet ditt her, tror jeg det er veldig smart å se etter biler som ikke "alle andre" vil ha. I denne klassen er det typisk VW Passat, Ford Mondeo eller Toyota Avensis. De er ettertraktet og dermed relativt dyre, sammenlignet med andre.
Fiat Croma er i helt andre enden av skalaen. Det er en litt glemt bil. Tungsolgt som ny, og mildt sagt ikke det veldig mange søker etter i bruktmarkedet. Det er et godt utganspunkt for å få mest mulig bruktbil for pengene, det! For 100.000 kroner bør du få et fint eksemplar, med relativt lav kilometerstand.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Fiat med startskuddet for flere superbillige biler
Det hører med til historien at Fiat har slitt tungt i Norge i mange, mange år. Importører har kommet og gått, forhandlerapparatet har vært tynt og salget dårlig. Fiat er rett og slett litt ukurant i Norge. En ny importør er akkurat i gang, de får en tung jobb med å rette på dette.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen tilbake til Croma: Denne bygger egentlig på en Opel-modell som heter Signum. Den ble til da Fiat og Opels eiermerke GM samarbeidet i en ganske kort periode. Fiat trenger å få ned kostnadene, og dermed brukte de en GM-plattform og bygget Croma på den.
Ny sjanse: Nå gjør disse merkene comeback i Norge
Sett på som billigbiler
Bilen bærer preg av endel kompromisser, og var vel strengt tatt ikke på høyde med de beste konkurrentene da den kom. Når den i tillegg het Fiat, ja da ble det ikke enkelt! Kvalitetsmessig er det imidlertid ikke grunn til spesiell skepsis. Mitt inntrykk er at disse bilene er ganske bra skrudd sammen, og ikke har spesielt mye feil.
Det viktigste her er å finne et eksemplar som er pent behandlet. Fiat er i manges øyne typisk "billigbiler". Det gjør også at mange eiere ikke er så nøye med å følge opp bilene sine, med service og reparasjoner. Slike eksemplarer skal du ligge unna.
Artikkelen fortsetter under annonsenMitt råd er å finne en bil med få eiere, aller helst bare én. Der alle servicer er tatt og det gjerne også er en fersk EU-kontroll. De dyreste – men også tryggeste – eksemplarene finner du gjerne hos en forhandler. Men det er i privatmarkedet du virkelig kan gjøre gode kjøp. Mange sliter med å få solgt sin Croma, det gjør at du har gode kort på hånden som kjøper. Lykke til!
Vi har testet Croma, les mer om den her:
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen.
Velkommen – og lykke til!
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under