Ny Audi TT gjør R8 overflødig

Audi TT RS Coupé
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri før har Audi hentet ut mer effekt av deres elleville femsylindrede turbomotor. I nye TT RS henter de ut vanvittige 400 hestekrefter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, du leste riktig. Audis elleville bensinturbofemmer blir enda villere. I kommende TT RS Coupé og TT RS Roadster henter de ut 400 hestekrefter av den femsylindrede 2,5-literen. Resultatet er en 0–100 km/t-sprint på godt under fire sekunder.

Vi har tidligere omtalt Audi TT som en "mini-R8". Litt flåsete, selvsagt, for TT vil aldri utkonkurrere superbilen R8, men med vesentlig lavere pris og mildt sagt heftige ytelser, vil nok mange se på den som et særdeles prisgunstig alternativ til R8.

Dagens Audi TT, som er tredje generasjon, er en fantastisk bil. Vi testet den med toliters bensinturbo og 230 hestekrefter, quattro firehjulsdrift og s tronic-dobbelklutsjautomat i fjor vinter, og vi ble forelsket. Så imponert var vi, at vi etter endt test rullet terning og landet på en solid sekser og konkluderte med at Audi TT quattro er en ypperlig sportsbil for norske kjøreforhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så lite koster Audi-verstingen nå

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

ORKAN I HÅRET: I TT RS Roadster er du sikret masse vind i håret. 400 hestekrefter sørger for en 0-100-sprint på kun 3,9 sekunder. Svosj! © Audi
ORKAN I HÅRET: I TT RS Roadster er du sikret masse vind i håret. 400 hestekrefter sørger for en 0-100-sprint på kun 3,9 sekunder. Svosj! © Audi

Erfaringen var på mange måter veldig lik etter endt test av hissigproppen RS3 i vinter, med unntak av at vi ble enda mer mo i knærne. Den femsylindrede turbomotoren med 367 hestekrefter satt en real støkk i oss. Ikke bare er lyden og motorkarakteristikken heftig, men ytelsene var hinsides alt annet vi har testet på norsk vei.

RS3 klokket nemlig inn på 3,9 sekunder da vi kjørte 0–100 km/t-måling av den. Ikke én gang, men fire ganger på rad. Minst like imponerende var hvor kjapp den var i mellomakselerasjon (60-100 og 80–120 km/t). Tro det eller ei, men av de rundt 700 bilene vi har testet siden 2010, er RS3 den kjappeste. Kjappere enn biler som på papiret skal være både ett og to hestehoder foran. Se video av 0–100 km/t-sprinten her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er familiebilen som kjører fra de fleste

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BARSK FRAMTONING: De store luftinntakene i fronten og RS-emblemet i grillen vitner om at det skjuler seg noe spesielt under panseret. Spesielt i form av en femsylindret bensinturbomotor med 400 hk. © Audi
BARSK FRAMTONING: De store luftinntakene i fronten og RS-emblemet i grillen vitner om at det skjuler seg noe spesielt under panseret. Spesielt i form av en femsylindret bensinturbomotor med 400 hk. © Audi

Nok om R8 og RS3. La oss snakke om nye TT RS. I går kom nemlig nyheten om spydspissene i Audi TT-sammenheng – RS Coupé og RS Roadster, og det er helt tydelig at Audi er på offensiven.

400 hestekrefter og 480 Newtonmeter mellom 1700 og 5850 omdreininger sørger for en 0–100 km/t-spurt på 3,7 sekunder for TT RS Coupé og 3,9 sekunder for TT RS Roadster. Toppfarten er på typisk tysk maner 250 km/t, men den kan heves til 280 km/t om ønskelig.

Quattro firehjulsdrift og s tronic-dobbelklutsj automatgir er selvfølgelig på plass i nye RS. Det samme er særegen styling i form av en frontfanger med store luftinntak, hekkspoiler og to store, ovale eksosrør. Nye TT RS har også et eget sportsunderstell (10 mm lavere enn vanlige TT) og 19-tomshjul, og kan leveres med 20-toms hjul og keramiske bremser foran om ønskelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi virtual cockpit, som vi testet første gang i TT i fjor vinter, er selvfølgelig på plass. Det samme er et ratt med klare likheter som rattet i R8, sportsseter i skinn/alcantara og stereoanlegg fra Bang & Olufsen. LED-lys er standard, og om ønskelig kan TT RS leveres med LED matrix-hovedlys foran og OLED matrix-baklys.

Ny TT RS vises på bilutstillingen i Beijing i disse dager, men er ikke ventet til Norge før til høsten. Med andre ord; mye tyder på at det blir en god vinter...

Denne saken er først publisert på Klikk.no