Eierne rapporterer om Tesla-problemer

Det er tøft med måkevingedører som bakdører, men så langt har det vært mange problemer med dem.
Det er tøft med måkevingedører som bakdører, men så langt har det vært mange problemer med dem.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Model X har absolutt ikke vært feilfri så langt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla Model X er en stilig bil, og en drømmebil for mange nordmenn. En hel-elektrisk SUV med en rekkevidde på 489 km, og med måkevingedører som bakdører. Mange lar seg naturlig nok forføre av tanken om å eie en slik bil, og mange har bestilt den.

Men som så ofte med bilfabrikanter av «moderat» størrelse, har det blitt en del barnesykdommer på de første bilene. I USA er det stor forumaktivitet rundt dette. Den amerikanske avisen Wall Street Journal kjørte også en sak forleden med tittelen: «Kvalitetsproblemer en utfordring for Tesla høyvolum-modell».

Der rapporterer avisen om flere misfornøyde eiere som har opplevd ulike problemer. En av dem, Anne Carter, opplevde at måkevingedørene ikke ville åpne seg da hun kjørte barna til skolen, og var lei seg over å ha brukt så mye penger på en ny bil, for så å oppleve at dørene ikke virker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tesla-gründer: – Norge har alle muligheter

En sensor skal forhindre at man slår måkevingedørene opp i noe. Men det forutsetter at sensoren er i orden.
En sensor skal forhindre at man slår måkevingedørene opp i noe. Men det forutsetter at sensoren er i orden.

Ting gikk ikke helt etter planen

Også det anerkjente forbrukermagasinet Consumer Reports har skrevet om bilen, og under tittelen «Tidlig produserte Tesla Model X har kvalitetsproblemer», skriver de om Michael Karpf, som dro til fabrikken for å hente sin nye Model X som han hadde betalt 138.000 dollar (1.173.000 kroner) for. Hans plan var å kjøre sammen med sin sønn og kone, fra fabrikken i California til deres hjem i New York.

Elbil vil koste dem dyrt

Men ting gikk ikke helt etter planen. Det begynte med at en av måkevingedørene ikke ville lukke seg. Senere sviktet en sensor, slik at døren slo borti en hindring over bilen, noe som medførte en bulk i døren. Deretter nektet førerdøren å åpne seg fra utsiden (men den kunne åpnes fra innsiden). I den samme døren ville ikke ruten gå ned ordentlig, før den rev løs en kromlist som tydeligvis hindret ruten. Videre frøs hele infotainment-skjermen fullstendig, et problem man tidligere har sett i en del Model S.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ute på veien opplevde bileieren at AutoPiloten ble forvirret da veien han kjørte på manglet en oppmerket veiskulder, noe som medførte at Karpf måtte ta kontroll selv. Da temperaturen ute ble kjølig, klarte heller ikke varmeapparatet å holde bilen varm innvendig.

Alle disse problemene medførte mange visitter til fabrikken og et service-senter, men bileieren skryter av hvordan alt ble tatt hånd om, og hvor bra servicen var.

Les også: Her er Teslas nye storselger

Dette blir nok et vanlig syn på det norske vinterfjellet etter hvert.
Dette blir nok et vanlig syn på det norske vinterfjellet etter hvert.

Er bare så vidt i produksjon

På ulike forum er det mengder av Model X-eiere som forteller om sine problemer, som f.eks lakk-kvalitet, avstand mellom paneler, dører, vinduer, varme i bilen, bakseter og interiørfinish.

Du tror det neppe når du får høre prislappen

Men Model X er bare så vidt kommet i produksjon, og bare et par tusen biler er laget. Så langt er den bare solgt i USA. Tesla har også måttet kalle tilbake bilen, for å endre for et feste på tredje seterad. Tesla har vært åpne på at de vet om problemene, og at de gjør alt for å fikse dem. Det vil de fortsette med til hver eneste kunde er fornøyd, og dette engasjementet sier Tesla er grunnen til at 98 prosent av deres kjøpere sier de vil kjøpe en Tesla som sin neste bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor kan Teslas SUV bli en storselger

Advarer mot første produksjonsår

I Consumer Reports sin siste årsrapport fikk Model S karakteren «dårligere enn gjennomsnittet», men det var bare så vidt den ikke fikk karakteren «mye dårligere enn gjennomsnittet». Så at Model X (som jo bygges på plattformen til Model S) har mange feil, er ikke uventet. Noen nye biler kan ha endel feil, og Consumer Reports advarer folk mot å kjøpe en helt ny bilmodell i sitt første produksjonsår. Særlig gjelder dette en modell som er såpass avansert som en Tesla.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for mange problemer har imidlertid de fleste Tesla-kunder forblitt positive. Kunder forteller om fortreffelig service i form av hurtige reparasjoner og hurtig responstid. Dessuten må det ikke glemmes at de fleste Tesla-kunder også er villige til å gjennomgå en del startproblemer, for noe som tross alt er å regne som nærmest helt ny teknologi i bilbransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Det er all grunn til å tro at Teslas suksess vil fortsette med Model X, og at man raskt får ordnet opp i barnesykdommene på bilen
Det er all grunn til å tro at Teslas suksess vil fortsette med Model X, og at man raskt får ordnet opp i barnesykdommene på bilen

Angrer ikke på sitt kjøp

Det inkluderer Michael Karpf som elsker sin Model X, selv om hans kjøretur ikke gikk som planlagt. Han forteller at han ikke ville ha godtatt slike feil i en ny Lexus eller Mercedes-Benz, men at det stiller seg annerledes med en Tesla full av ny teknologi. Han angrer ikke på sitt kjøp, og mener bilen er fantastisk å kjøre.

For Teslas del har god kundeservice vært avgjørende for å få et solid tillitsforhold til sine kunder, men tilbakekallinger og reparasjoner koster mye penger.

Norske kunder får Model X fra sommeren av. Det kan nok også være en fordel, da har Tesla hatt flere måneder på å luke bort problemer i produksjonen av bilen.

Rekordsalg kan gi lange ventelister på Tesla