Meny

Ekstra bagasjeplass? Det blir 125.000 kroner, takk!

I likhet med Ferrari FF ser Corvette Aerowagon særdeles vellykket ut designmessig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er det bare å levere inn Corvetten.

Corvette er med årene blitt en fenomenal sportsbil, som tilfredsstiller de flestes behov til en slik bil. Den er rask, den har mengder av veigrep, den oser kjøreglede, den trives på svingete veier, den trives på motorveier, den trives på bane og den ser bra ut. Og aller best, den er rimelig og driftssikker (noe man ikke kan si om så mange andre sportsbiler).

Kort fortalt er Corvette en bil som tåler å brukes, uansett vær og vind, noe som gjør den til en av de mest praktiske sportsbiler du kan kjøre.

Men den har også en svært upraktisk egenskap. Mangelen på bagasjeplass. Som ren toseter, er det bare bagasjerommet bak man kan bruke, og selv om det har litt plass, er det ikke bilen du drar på handletur til Plantasjen med.

Les også:  Så billig får du en lekker, klassisk sportsbil

Callaway har svaret

For de som vil ha en mer praktisk Corvette i form av mer bagasjeplass, er imidlertid redningen nær. Tuning-firmaet Callaway (må ikke forveksles med golf-utstyr-produsenten Callaway) har stått for mange hårete Corvetter opp gjennom årene, og nå vil de snart kunne levere sin stasjonsvogn-utgave av Corvette.

Stasjonsvogna heter Aerowagon, og ser både frekk og tøff ut. Ifølge Callaway handler det om en konverteringsprosess, hvor man installerer et nytt panel i karbonfiber som gjør bilen til en stasjonsvogn. Skulle man gå lei av designet, kan bilen enkelt tas tilbake til sitt originale utgangspunkt, i løpet av noen få timer.

Les også:  Rekordsalg kan gi lange ventelister på Tesla

Som stasjonsvogn blir bilen mer aerodynamisk effektiv.

Prosjektet har tatt sin tid

Aerowagon kitet koster 15.000 dollar (125.000 kr), med 1.500 dollar i tillegg for det malte karbontaket. (12.500 kr). Det vil være tilgjengelig fra i høst, og selv om man ikke oppgir noe litermål, så sier Callaway at det vil bli signifikant mer bagasjeplass.

Les også:   Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine

Prosjektet har tatt sin tid, og Callaway presenterte sitt Aerowagon-konsept allerede i 2013. Det ble godt mottatt, og man ga grønt lys til å starte på bilene senere samme år. Men Callaway hadde så mange andre jern i ilden (N.b. Ikke nier-jern, det er den andre Callaway), at stasjonsvognen ble satt til side.

Callaways designjobb ser bra ut i alle vinkler.

Mer effektiv aerodynamisk

Så hvis du er den heldige eier av en Corvette C7, er det bare å levere den til Callaway, så får du en stasjonsvogn tilbake.

Da snakker vi virkelig praktisk sportsbil, og ifølge Callaway gjør det nye designet at totalpakken også blir ørlitegrann mer aerodynamisk effektiv.

Les også:  Du tror det neppe når du får høre prislappen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus