Meny

Så liten kan en bobil være

KORT: Mobil «leilighet» på 5,65 meter - i korteste laget. Foto: Hymer

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Duger en bobil på 5,65 meter?

Snittlengden på norskregistrerte bobiler ligger så vidt vi vet på rundt syv meter. Med den lengden har man greit med plass - gjerne faste senger til fire personer, et velfungerende kjøkken, baderom med dusj og toalett der knærne slipper å slåss med en vegg, samt en garasje eller et lasterom med plass til adskillig mer enn to campingstoler og en vindskjev grill fra Biltema.

Så hva da med en bobil som bare er 5,65 meter lang? Hva får man dyttet av romløsninger inn en slik bobil, som er mindre enn selv de innredede varebilene vi gjerne kaller bybobiler?

Hymer Van S 500 er den minste bobilen som er bygget på et Mercedes Benz-chassis (Sprinter 313 CDI). Vi har aldri prøvd denne superkompakte delintegrerte modellen; Van S 500 er helt ny på markedet. Men vi kan i det minste se på hvordan denne vesle bobilen er bygget opp.

565/222/290 centimeter. Lengde, bredde, høyde. Det er de vitale målene for Van S 500.

5,65 meter. Ikke rare greiene. Det er ikke uvanlig at en personbil er mellom 4,5 og 5,0 meter lang. En Mercedes-Benz S-klasse er nesten like lang.

Les også:  Jubler over nye bobil-regler

KOMPAKT: Dårlig plass til en vals her, men det man trenger for et bobilliv er tross alt på plass. Foto: Hymer

Par i smerter?

Så - hvordan har produsent Hymer løst utfordringene med interiør i en så kort bobil?

Les også:   Bobil med genialt baderom

Bakerst er det en dobbeltseng på tvers, slik vi ofte finner det i bybobiler. Senga ligger ganske høyt, over en garasje, og er to meter lang. Så er den 140 centimeter bred i den ene enden, 130 centimeter i den andre (der man får anta at brukerne velger å ha føttene). Det går an å mekke en kort seng av sittegruppen, men regn ikke med at dette ofte er aktuelt i en slik type bobil.

INNEKLEMT: Kjøkkenets plassering kan minne omen bybobil, og med senga tett på kan det fort bli matsøl på lakenet. Foto: Hymer

Badet er trangt. For å hjelpe litt på dette har det en foldevask over toalettet.

Kjøkkenet er rimeligvis også trangt. Man kan velge et kjøleskap på 60 eller 80 liter.

Friskvannstanken er ikke spesielt mindre enn det som er vanlig i bobiler - 90 liter. Gråvannstanken (der brukt vann ender) tar 100 liter.

Les også:   Møt jenta som bygget sin egen bobil

Fordeler og ulemper

Van S 500 er selvsagt ikke bygget for en familie med barn og bikkje. Her er det par som er målgruppa.

Og selvsagt følger det en del ulemper med å ha en så liten bobil. Det blir trangt, og selv om den viktige lastevekten (garasjen er godkjent for 350 kilo) er aldri så god er det jo begrenset hvor mye «ræl» en kan ha med seg.

Fordelene er også åpenbare. For eksempel så har Van S 500 en formidabel lastevekt, og vil aldri ha noen problemer med å holde seg under 3,5-tonn. Dette er en bobil som må sies å være borettslagsvennlig.

Les også:  Derfor bør du velge bybobil fremfor bobil

SMART: Vaskeservanten foldes opp bak toalettet når du er på do. Foto: Hymer

En så kort bobil, med så kort svingradius, må også nødvendigvis være fleksibel og brukervennlig hva selve kjøringen angår - i hvert fall på mindre veier. Størrelsen gjør også at dette er en bobil som kan fungere som familiens bil nummer to; en rolle bobiler sjelden har.

Hymer-importør Kroken Caravan Import tar i utgangspunktet ikke inn Van S 500.

- Det er for liten etterspørsel etter denne typen bobil i Norge, sier daglig leder Tor Grüner.

- I Norge vil de fleste ha store eller mellomstore bobiler. Dessuten ville Van S 500 bli dyr, spesielt siden den står på et Mercedes-chassis.

Importøren har ikke beregnet hva en Hymer Van S 500 ville kostet i Norge, men regn med at vi snakker om 700.000 kroner pluss.

Les også:   Camping-drømmen til Rune (59) ble solgt på et blunk

PÅ TVERS: Dobbeltseng på tvers, og den er bredest i kjøkkenenden. Foto: Hymer

Denne saken ble først publisert hos Klikk.no

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus