Ny lavutslipps-favoritt er på vei

Dette skal gi noen signaler om hva vi har i vente fra VWs tredje generasjon av SUVen Touareg. Innvendig loves det dessuten et infotainmentsystem som man ikke har sett maken til før.
Dette skal gi noen signaler om hva vi har i vente fra VWs tredje generasjon av SUVen Touareg. Innvendig loves det dessuten et infotainmentsystem som man ikke har sett maken til før.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli en ny storselger i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW har alt lansert andre generasjon av den kompakte SUVen Tiguan. Den har riktignok vokst mye siden forrige generasjon, men like stor som storebror Touareg er den likevel ikke.

De som har behov for mer plass, trenger imidlertid ikke å fortvile. For nå skal nemlig en ny generasjon av Touareg være like rundt hjørnet også.

Nærmere bestemt i 2017.

Men allerede nå har VW valgt å slippe ut noen glimt av hva vi har i vente.

Konkurrentene fornyet

Touareg har klart seg ganske bra i kampen mot de mer prestisjetunge merkene – som BMW, Audi og Mercedes. Men dagens utgave av VW-SUVen begynner å trekke på årene. Og både X5, Q7 og GLE har kommet i ny versjon siden sist.

Med Touareg vil VW kjempe om premiumkundene i SUV-segmentet.
Med Touareg vil VW kjempe om premiumkundene i SUV-segmentet.

Så nå gjelder det å spisse knivene, om en skal være med i kampen videre.

Her testes en av årets viktigste bilnyheter

Skarpe linjer

Allerede neste uke blir det visning av en konseptbil som nye Touareg skal bygge på. Det skjer i Bejing, 25. april.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den vil trolig gi et veldig tydelig hint om hvordan designet på produksjonsmodellen blir også.

Slektskapet til Tiguan er tydelig. Det betyr skarpe og horisontale linjer – ikke minst i fronten/grillen.Et nytt grep er at bakskjermene er blitt bredere, som bidrar til at bilen ser litt mer muskuløs ut.

Dette er bilen norske kjøpere har glemt

Ladbar hybrid

Konseptbilen har dessuten noe så aktuelt som en hybrid drivlinje. Den såkalte systemeffekten er på solide 381 hk og relativt friske 700 Nm.

Det sikrer 0 -100 km/t på seks sekunder, mens den elektriske rekkevidden angis til 50 kilometer. Det er for øvrig den grensen kinesiske myndigheter har satt for å kunne gi skatterabatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

0,36 l/mil er det oppgitt forbruket.

Teaser-bildene viser luftinntak i panseret.
Teaser-bildene viser luftinntak i panseret.

Det vil overraske stort om en slik motorisering ikke skulle bli tilgjengelig for kjøp, også når produksjonsmodellen blir klar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du snobbebil til folkelig pris

God på offroad

Touareg har vært blant de mer habile modellene i premium-SUV-segmentet, når det kommer til framkommelighet. Her har en kunnet få både lavgir og luftfjæring som sikrer ekstra bakkeklaring.

Mye tyder på at dette vil fortsette også med den nye modellen.

Mens det på innsiden loves at det nye infotainmentsystemet er på et helt nytt nivå når det gjelder å integrere fører og passasjerer.

Her snakker vi nok skjerm i stedet for tradisjonelle brytere, og stor skjerm ala det vi har sett før hos Volvo og Tesla.

Touareg får bredere hofter, og LED-lys bak.
Touareg får bredere hofter, og LED-lys bak.