Ny lavutslipps-favoritt er på vei
Kan bli en ny storselger i Norge.
VW har alt lansert andre generasjon av den kompakte SUVen Tiguan. Den har riktignok vokst mye siden forrige generasjon, men like stor som storebror Touareg er den likevel ikke.
De som har behov for mer plass, trenger imidlertid ikke å fortvile. For nå skal nemlig en ny generasjon av Touareg være like rundt hjørnet også.
Nærmere bestemt i 2017.
Men allerede nå har VW valgt å slippe ut noen glimt av hva vi har i vente.
Konkurrentene fornyet
Touareg har klart seg ganske bra i kampen mot de mer prestisjetunge merkene – som BMW, Audi og Mercedes. Men dagens utgave av VW-SUVen begynner å trekke på årene. Og både X5, Q7 og GLE har kommet i ny versjon siden sist.
Så nå gjelder det å spisse knivene, om en skal være med i kampen videre.
Her testes en av årets viktigste bilnyheter
Skarpe linjer
Allerede neste uke blir det visning av en konseptbil som nye Touareg skal bygge på. Det skjer i Bejing, 25. april.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen vil trolig gi et veldig tydelig hint om hvordan designet på produksjonsmodellen blir også.
Slektskapet til Tiguan er tydelig. Det betyr skarpe og horisontale linjer – ikke minst i fronten/grillen.Et nytt grep er at bakskjermene er blitt bredere, som bidrar til at bilen ser litt mer muskuløs ut.
Dette er bilen norske kjøpere har glemt
Ladbar hybrid
Konseptbilen har dessuten noe så aktuelt som en hybrid drivlinje. Den såkalte systemeffekten er på solide 381 hk og relativt friske 700 Nm.
Det sikrer 0 -100 km/t på seks sekunder, mens den elektriske rekkevidden angis til 50 kilometer. Det er for øvrig den grensen kinesiske myndigheter har satt for å kunne gi skatterabatt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen0,36 l/mil er det oppgitt forbruket.
Det vil overraske stort om en slik motorisering ikke skulle bli tilgjengelig for kjøp, også når produksjonsmodellen blir klar.
Artikkelen fortsetter under annonsenHer får du snobbebil til folkelig pris
God på offroad
Touareg har vært blant de mer habile modellene i premium-SUV-segmentet, når det kommer til framkommelighet. Her har en kunnet få både lavgir og luftfjæring som sikrer ekstra bakkeklaring.
Mye tyder på at dette vil fortsette også med den nye modellen.
Mens det på innsiden loves at det nye infotainmentsystemet er på et helt nytt nivå når det gjelder å integrere fører og passasjerer.
Her snakker vi nok skjerm i stedet for tradisjonelle brytere, og stor skjerm ala det vi har sett før hos Volvo og Tesla.