Lovlige sommerdekk er farlig dårlige
I Norge er det tillatt å kjøre med sommerdekk som har ned mot 1,6 millimeters mønster. Men slike dekk er farlige. De gir opptil ti meter lengre bremsestrekning og kan vannplane i 30 km/t lavere hastighet enn nye dekk.
Det er magasinet Motor som har testet bremse- og vannplaningsegenskapene til to sett med brukte dekk mot nye. Alle testene har foregått på våt asfalt, som er det mest kritiske underlaget for sommerdekk.
Les også: Her sjekker du alderen på sommerdekkene dine
I vannplaningstesten på en rett vei med 7 millimeter vann, er nye Goodyear Eagle Ventura best og klarer en hastighet på 98 km/t. Et Nokian-dekk med 3,2 millimeter vannplaner i 73 km/t, mens Nokian-dekket med 1,7 millimeter mister alt veigrep allerede ved 68 km/t. Det siste er altså et dekk som holder lovlig standard i Norge. Egenskapene mot vannplaning i sving er om mulig enda dårligere. Og når dekket vannplaner i en sving betyr det rett og slett at du drar av veien eller havner over i motgående kjørebane.
Les også: Dette er de beste og dårligste sommerdekkene i 2016
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBremsing på våt vei er et annen kritiske område hvor de slitte dekkene taper. Fra 80 km/t stopper Pirelli på 30 meter. Nokian (3,2 mm) bruker 37 meter og Nokian (1,7 mm) 39,5 meter. Umiddelbart høres kanskje ikke forskjellen på ni meter så ille ut, men virkeligheten ved en bråstopp foran et fotgjengerfelt er en annen: Når bilen med Pirelli-dekkene står stille, vil bilen med de mest slitte Nokian-dekkene fortsatt ha en hastighet på 35 km/t når den treffer fotgjengeren.
Les også: Tipset som gjør at du ikke mister hjulet
Vannplaning rett fram hastighet [km/t]
De beste nye:
- Goodyear 98
- Barum 96
- Continental 93
- Dunlop 92
- Nokian 91
De brukte:
- Nokian 3,2 millimeter 75
- Nokian 1,7 millimeter 68
Les også:
Her sjekker du hvor gamle dekkene dine er
NAF foreslår 60 km/t og eget kjørefelt for tungtransport
Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no