– Fungerer godt – men må brukes riktig!

Ladbare hybrider er i vinden som aldri før. Men ikke alle er enige i at de bør slippe så billig unna avgiftssystemet vi har på biler i Norge. Kritikerne påpeker at forbruket er langt høyere enn oppgitt forbruk, når bilene brukes til langkjøring. NAF er uenig, men påpeker at bilene må brukes riktig.
Ladbare hybrider er i vinden som aldri før. Men ikke alle er enige i at de bør slippe så billig unna avgiftssystemet vi har på biler i Norge. Kritikerne påpeker at forbruket er langt høyere enn oppgitt forbruk, når bilene brukes til langkjøring. NAF er uenig, men påpeker at bilene må brukes riktig.
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF mener ladbare hybrider fortjener avgiftsletten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av biler med hybrid drivlinje, som kombinerer elmotor med en diesel- eller bensinmotor, øker i et voldsomt tempo.

I mars i år ble det registrert 3.396 biler med hybriddrift. Det er en økning på over 140 prosent fra i fjor. Det gir en markedsandel på 24,5 prosent, mot 9,9 prosent i 2015.

Av de hybridene var 2.051 ladbare. I fjor var antall ladbare 361.

Både ladbare hybrider og vanlig hybrider nyter godt av lave avgifter, fordi de har lavt forbruk og utslipp. Men mange mener at de ladbare hybridene slipper ufortjent billig unna.

En av de viktigste biltypene akkurat nå

Meningsløst

Særlig de store luksus-SUVene er skyteskive for kritikken. Gjengangeren er at det er meningsløst å forfordele biler som slipper ut mye CO2 på langkjøring, og som har begrenset batterikapasitet.

NAF er nøye med å påpeke at for å få denne positive dobbelteffekten, er det helt avgjørende at eierne er flinke til å bruke laderen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Lader man ikke en ladbar hybrid, er det faktisk ikke vits i å ha denne biltypen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Du skal lete lenge etter mer fornuftig bilkjøp

Korte hverdagsreiser

Hun mener de ladbare bilene fortjener lavere avgifter.

– Nordmenns hverdagsreiser er korte. Derfor blir det feil å kritisere avgiftspolitikken fordi forbruket på ladbare hybrider er noe høyere på langtur enn tilsvarende fossilbiler. Med riktig bruk er ladbar hybrid bra for miljøet i byområdene der de korte hverdagsreisene foregår, mener Sagedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal familiebilen gå på strøm også

Lad hjemme og på jobb

Lades bilen, vil de fleste av de ladbare hybridene klare hverdagsreisene på strøm. Det optimale er selvsagt lading både hjemme og på jobb. En ladbar hybrid kan være det som får familier med én bil i husholdningen til å kjøre miljøvennlig i byområdene samtidig som de kommer seg på hytta eller til Dyreparken i Kristiansand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke bare kjører man miljøvennlig på strøm, men det er bra for lommeboka også. Vi er velsignet med lave strømpriser i Norge, så drivstoffregnskapet blir veldig hyggelig, sier Inger Elisabeth Sagedal. – Å kjøre på strøm gir dessuten en godfølelse, fortsetter hun.

Les også: Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Bruk riktig kjøreinnstilling

Denne biltypen har også en rekke kjøreinnstillinger for å kjøre på ren el-drift, hybriddrift osv. Dette varierer fra bil til bil og er viktig at man setter seg inn i når man vurderer en ladbar hybrid.

– I noen av modellene kan man spare batteripakken. Det betyr at skal du på langtur fra Oslo til Bergen, kan du kjøre på bensin til du kommer til bygrensa i Bergen for så å gå over på strøm, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Så langt kan du kjøre med en ladbar hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV er Norges mest solgte ladbare hybrid akkurat nå. Dette har også vært en ekte pioner i dette markedet.

LES OGSÅ: Kanskje det smarteste bilkjøpet akkurat nå