Nå saksøkes også Mercedes for dieseljuks

Renseteknologien BlueTec ble av Mercedes-Benz beskjedent markedsført som verdens reneste av sitt slag. Et advokatfirma i USA er av en litt annen oppfatning ...
Renseteknologien BlueTec ble av Mercedes-Benz beskjedent markedsført som verdens reneste av sitt slag. Et advokatfirma i USA er av en litt annen oppfatning ...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Påstander om opptil 65 ganger høyere utslipp enn det loven tilsier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselskandalen til Volkswagen vil rulle og gå i lang tid, blant annet på grunn av mengder av søksmål som nå hoper seg opp i det amerikanske rettssystemet.

Ingen er flinkere enn amerikanske advokater til å lukte blod, og derfor har noen av dem begynt å rette sin oppmerksomhet mot andre bilfabrikanter som kan tenkes å ha jukset med dieselutslippene.

Hagens Berman Sobol Shapiro LLP er et advokatfirma fra Seattle, som har fattet interesse for Mercedes-Benz sine BlueTec dieselmotorer. Etter at en Mercedes-eier i Illinois hevdet at Mercedes jukser med utslippene, tok Hagens Berman saken, og går nå til søksmål mot Daimler AG, som er moderselskapet til Mercedes-Benz.

Slår av rensingen

Ifølge den tykke dokumenthaugen som er overlevert U.S. District Court of New Jersey, påstås det at motorene har et system som slår av NOx-rensingen når temperaturen faller under 10 grader Celsius. Som et resultat av dette, forurenser bilene 19 ganger mer enn de føderale standardene tilsier. I de mest ekstreme tilfellene er utslippsverdiene 65 ganger høyere enn det som er lovlig, ifølge Hagens Berman.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil vil koste dem dyrt

– Mercedes merket sine BlueTec-biler som «earth friendly», og solgte et falskt budskap til kundene om at disse dieselbilene var mindre skadelige for miljøet, men Mercedes røpet aldri til dem at BlueTec diesel-motorene forurenser på illegale nivåer når de kjøres i lavere temperaturer, og at deres «miljømester» var humbug, sa Steve Berman fra Hagens Berman, da han leverte inn søksmålet til retten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Blå teknologi lovte Mercedes. Men nå kan det istedet bli skikkelig blåmandag ...
Blå teknologi lovte Mercedes. Men nå kan det istedet bli skikkelig blåmandag ...

Profitt framfor mennesker

– Mercedes avslørte aldri til kundene at BlueTec-motorene kan være «rene» dieselmotorer når det er varmt, men at de er «dirty» diesel når det ikke er varmt. Mercedes sa aldri noe om at når temperaturen faller under 10 grader Celsius, så prioriterer det hestekrefter og profitt over mennesker, sa Berman videre.

I søksmålet påstås det at saksøkerne ble lurt, fordi de trodde at de kjøpte miljøvennlige biler. Mercedes-Benz sine talsmenn har uttalt at deres modeller fyller alle påbudte krav, mens EPA (Environmental Protection Agency) sier at de fortsatt tester ulike dieselbiler, og at de ikke kan kommentere private søksmål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: VW risikerer å måtte kjøpe tilbake 580.000 biler

Kom til Norge i 2008

Hagens Berman er ingen hvem som helst i rettslig sammenheng. De var prosessfullmektig for saksøkere i flere søksmål mot General Motors i tenningsnøkkel-saker, og har også vært svært aktive i å rette søksmål mot VW etter «Dieselgate». Ifølge søksmålet er mange modeller berørt, med alt fra Sprinter til S-klasse (S 350).

Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine

De første bilene med slike motorer kom til USA i 2006, og da BlueTec kom til Norge i 2008, skrøt Mercedes av at det var verdens reneste dieselbil, og påsto at Norges Astma og Allergiforbund applauderte teknologien.

BlueTec-motorene kom med variabel turbo og redusert kompresjon (for mindre forbruk), og var utstyrt med et spesielt avgassystem med en oksidasjonskatalysator og en NOx-katalysator foran partikkelfilteret, og en SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysator etter. Men ifølge saksøkerne i USA slås altså denne rensingen av i kjølige temperaturer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Diesel trives ikke i kulde, og det er med på å forklare hvorfor BlueTec-rensingen slår seg av når temperaturen faller under 10 plussgrader (som vel egentlig ikke er så veldig kaldt...).
Diesel trives ikke i kulde, og det er med på å forklare hvorfor BlueTec-rensingen slår seg av når temperaturen faller under 10 plussgrader (som vel egentlig ikke er så veldig kaldt...).

Vil ha kjøreforbud

Det som gjør det hele litt spesielt er at dette er kjent fra før. Det nederlandske test-instituttet TNO (tilsvarer TÜV i Tyskland), testet en Mercedes-Benz C 220 CDi BlueTec i januar i år. De målte NOx-verdier som var 40 prosent høyere enn de burde være i lave temperaturer. Daimler AG sendte da en mail hvor de beskrev temperaturene som bemerkelsesverdig lave, og at tallene derfor ikke var unaturlige. Det fikk det tyske miljøbyrået DUH (Deutschen Umwelthilfe) til å reagere.

– Det er ikke forståelig for oss at Daimler kaller en utetemperatur på 7-10 grader Celsius for «bemerkelsesverdig lav», uttalte DUH. De mener derfor at Mercedes C-klasse med BlueTec motorer må få kjøreforbud i de mest forurensete byene når temperaturen er lavere enn ti grader. For øvrig er byen med høyest forurensning Stuttgart, hvor Mercedes holder til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Audi innrømmer mulig «jukseprogramvare» i sine motorer

Det tyske magasinet Der Spiegel kjørte en artikkel om BlueTec-motorene i februar, hvor talsmenn for Mercedes innrømmet at systemet slo seg av i kjølige temperaturer for å beskytte motoren. Saken kan derfor ikke sammenlignes med VW sin skandale, men den er tydeligvis fristende for et advokatfirma som lukter dieselblod.

VW fikk låne teknologien

I kategorien kuriosa samarbeidet Daimler AG (da kjent som DaimlerChrysler) og VW om BlueTec i 2006-2007, for å øke salget av dieselbiler i USA.

Mercedes utviklet teknologien, og lot VW få bruke den under lisens. VW Jetta TDI og Touareg BlueTDI var begge del av lisensprogrammet til BlueTec, men i 2007 trakk VW seg ut for å utvikle sitt eget system. Vi vet alle hvordan det gikk …