Nå kan du spare nesten en million på luksus-SUVen
Men noe må du ofre.
De norske varebilreglene ble strammet kraftig inn for noen år siden. Tidligere ble en rekke vanlige personbiler godkjent som varebil i Norge, så lenge selve varerommet var stort nok.
Nå har nåløyet blitt mye trangere, og en rekke av bilene er blitt borte. Men noen personbiler er fortsatt godkjent som varebil. Dermed blir de også en god del rimeligere, fordi varebiler har mindre avgifter enn personbiler i Norge.
Les også: Nå får du monsterbilen til langt under halv pris
Skiftet navn
Sist ut blant disse er to Mercedes-modeller som nå kommer i nye varebilutgaver. Dette gjelder den digre SUV-en GLS og legendariske Geländewagen.
GLS het tidligere GL. Den kommer nå med en rekke nyheter og forbedringer – både ut- og innvendig. Blant høydepunktene finner man nye fargekombinasjoner og eksklusive materialer, nye utvendige designdetaljer samt en rekke forbedrede sikkerhetssystemer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGLS leveres nå også med 9-trinns automat på GLS 350 d, GLS 400 og GLS 500.
Les også: Derfor skiftet de navn på flere biler
(Saken fortsetter under)
Mange har ventet
Topputgaven AMG GLS 63 4Matic er bilen du sparer mest på å velge som varebil. Med to seter og grønne skilter startet den på 1.485.000 kroner. Samme bil i personbilutgave kommer på hele 2,2 millioner kroner. Da kan du leie mye bil de gangene du trenger mer enn to seter!
Geländewagen har vært ensbetydende med kompromissløs fremkommelighet og kraft i over 30 år. Grunnkonstruksjonen er den samme, men Geländewagen har blitt omfattende endret underveis, med alt man kan forvente av sikkerhets- og komfortsystemer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Sist Geländewagen og GLS var tilgjengelig som varebil i Norge ble det solgt ca 500 biler. Vi tror mange norske kunder har ventet på at disse bilene skulle bli tilgjengelige som varebil igjen, sier konstituert direktør, Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl, i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre
(Saken fortsetter under)
Må vente 30 år
Tidligere var det slik at man avgiftsfritt kunne omregistrere varebiler til personbiler, ti år etter at de ble registrert første gang i Norge. Avgiftsbeløpet sank også med årene, det gjorde at mange brukte varebiler holdt seg kunstig høyt i pris.
Nå er dette endret. Man må vente i hele 30 år fra første registreringsdato, til en varebil kan bygges om til personbil uten at det skal koste avgifter. Men dette avgiften blir fortsatt gradvis lavere etter hvert som bilene blir eldre.
Les også:
Dette er en av de eldste nybilene du kan kjøpe
– Skal nesten ikke være mulig å selge så mye luksusbil i Norge
Dette er taxituren du sent vil glemme
Her er det mange som tabber seg ut
– Jeg er sjokkert over forbruket!
Saken ble opprinnelig publisrt på Klikk.no