Nå kan du spare nesten en million på luksus-SUVen

Dette interiøret finner du i en Mercedes GLS – og nå blir den tilgjengelig i Norge med grønne skilter, altså som varebil. Det betyr at prisene går betydelig ned.
Dette interiøret finner du i en Mercedes GLS – og nå blir den tilgjengelig i Norge med grønne skilter, altså som varebil. Det betyr at prisene går betydelig ned.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men noe må du ofre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De norske varebilreglene ble strammet kraftig inn for noen år siden. Tidligere ble en rekke vanlige personbiler godkjent som varebil i Norge, så lenge selve varerommet var stort nok.

Nå har nåløyet blitt mye trangere, og en rekke av bilene er blitt borte. Men noen personbiler er fortsatt godkjent som varebil. Dermed blir de også en god del rimeligere, fordi varebiler har mindre avgifter enn personbiler i Norge.

Les også: Nå får du monsterbilen til langt under halv pris

Skiftet navn

Sist ut blant disse er to Mercedes-modeller som nå kommer i nye varebilutgaver. Dette gjelder den digre SUV-en GLS og legendariske Geländewagen.

GLS het tidligere GL. Den kommer nå med en rekke nyheter og forbedringer – både ut- og innvendig. Blant høydepunktene finner man nye fargekombinasjoner og eksklusive materialer, nye utvendige designdetaljer samt en rekke forbedrede sikkerhetssystemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GLS leveres nå også med 9-trinns automat på GLS 350 d, GLS 400 og GLS 500.

Les også: Derfor skiftet de navn på flere biler

(Saken fortsetter under)

Mest penger er det å tjene på å velge topputgaven av GLS, nemlig 63 AMG. Da er nemlig prisen 800.000 kroner lavere om du bestiller med grønne skilter.
Mest penger er det å tjene på å velge topputgaven av GLS, nemlig 63 AMG. Da er nemlig prisen 800.000 kroner lavere om du bestiller med grønne skilter.

Mange har ventet

Topputgaven AMG GLS 63 4Matic er bilen du sparer mest på å velge som varebil. Med to seter og grønne skilter startet den på 1.485.000 kroner. Samme bil i personbilutgave kommer på hele 2,2 millioner kroner. Da kan du leie mye bil de gangene du trenger mer enn to seter!

Geländewagen har vært ensbetydende med kompromissløs fremkommelighet og kraft i over 30 år. Grunnkonstruksjonen er den samme, men Geländewagen har blitt omfattende endret underveis, med alt man kan forvente av sikkerhets- og komfortsystemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sist Geländewagen og GLS var tilgjengelig som varebil i Norge ble det solgt ca 500 biler. Vi tror mange norske kunder har ventet på at disse bilene skulle bli tilgjengelige som varebil igjen, sier konstituert direktør, Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre

(Saken fortsetter under)

Den legendariske offroad-kongen Geländewagen blir også tilgjengelig med grønne skilter.
Den legendariske offroad-kongen Geländewagen blir også tilgjengelig med grønne skilter.

Må vente 30 år

Tidligere var det slik at man avgiftsfritt kunne omregistrere varebiler til personbiler, ti år etter at de ble registrert første gang i Norge. Avgiftsbeløpet sank også med årene, det gjorde at mange brukte varebiler holdt seg kunstig høyt i pris.

Nå er dette endret. Man må vente i hele 30 år fra første registreringsdato, til en varebil kan bygges om til personbil uten at det skal koste avgifter. Men dette avgiften blir fortsatt gradvis lavere etter hvert som bilene blir eldre.

Les også:

Dette er en av de eldste nybilene du kan kjøpe

Saken ble opprinnelig publisrt på Klikk.no