Sidelengs i over 300 km/t!

Om du noen gang har lurt på hvordan en sladd i over 300 km/t ser ut, så vet du det nå. Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har mer enn én skrue løs når du prøver å slå verdensrekord for raskeste drift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av alle merkelige Guinness rekorder der ute, er rekorden for raskeste drift med bil noe du ikke skal ha én skrue løs for å prøve å slå. Her skal hele skruepakka ha løsnet.

Skruepakka tilhører i dette tilfellet Masato Kawabata. Masato er ikke hvem som helst, men tittelholder i D1 Grand Prix-serien og japansk "drift champion".

I en spesialbygget Nissan GT-R satt han nylig ny Guinness rekord for raskeste drift, og knuste den gamle rekorden satt av polakken Jakub Przygoński på smått utrolige 218 km/t ettertrykkelig.

Vi snakker ikke om en liten sladd i stor fart. Guinness krever en vinkel på bilen på 30 grader for at ny rekord skal godkjennes. Over 30 grader og over 218 km/t, der altså. Skjønner du nå resonnementet med skruepakka?

Les også: Slik ser det ut når legendarisk sportsbil blir ny

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den twinturbomatede 3,8-liters V6-eren i GT-R tunet opp til 1380 hestekrefter. Foto: Nissan
Den twinturbomatede 3,8-liters V6-eren i GT-R tunet opp til 1380 hestekrefter. Foto: Nissan

1380 hestekrefter

Det trengs naturlig nok litt krefter for å oppnå en slik hastighet. En ting er å få bilen opp i rekordhastighet, men farten skal opprettholdes under selve drifteseansen. Å ha nok motorkraft er dessuten veldig viktig for å kontrollere driftet (sladden) og holde riktig vinkel på bilen.

Selv om Nissan GT-R er en utrolig rask bil (600 hestekrefter i Nismo-versjon), var det behov for mer motorkraft for å gjennomføre rekordforsøket. Mye mer, for Masato skulle ikke bare sette ny rekord, men målet var å knuse den gamle rekorden. Og ikke minst; bli den første til å drifte i over 300 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Apollo Arrow blir den råeste bilen fra Tyskland

For å klare nettopp det, ble den twinturbomatede 3,8-liters V6-eren i GT-R tunet opp til 1.380 hestekrefter. Bilen ble dessuten bygget om fra firehjulsdrift til bakhjulsdrift og videre optimalisert for drifting. Resultatet var en drifting-bil med toppfart på over 350 km/t!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekordforsøket fant sted på Fujairah International Airport i De forente arabiske emirater, og etter tre drift ble den nye rekorden godkjent – 304,96 km/t! Se video i toppen av artikkelen.

Undres om Masato syns det var litt kjipt å ikke se 305-tallet.

Les også:

Selv ikke ansatte hos bilprodusenten får kjøre denne bilen

Gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder!

De kuleste bilene vi har kjørt

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no