Det er fortsatt viktig å peile olje på nye biler

Å peile oljen er det mange som glemmer, men også nyere biler kan bruke olje. Det sier Broom-Benny.
Å peile oljen er det mange som glemmer, men også nyere biler kan bruke olje. Det sier Broom-Benny.

Nyere biler kan bruke olje, men mange glemmer å peile.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi lever i en verden der mer og mer blir automatisert og vedlikeholdsfritt. Det er for lengst slutt på å trekke opp klokka, og skal man justere volumet på TV-en er det mange år siden det betydde å reise seg fra sofaen. Også bilene blir mer og mer vedlikeholdsfrie.

Men en ting er det fortsatt viktig å huske på og som dessuten må gjøres manuelt: Nemlig det å peile motorens oljenivå.

Det er det en god del bileiere som glemmer. Og kanskje ikke så rart. Bransjen snakker jo om «long life-oljer», lange serviceintervaller og opptil 30.000 kilometer i kjørelengde mellom hvert oljeskift.

Les også: Når byttet du felger sist?

Les også: Servicehefte: Det kan være verdt mange tusenlapper

Kan bruke én liter på 1000 kilometer

Vi forbrukere lever da lett i troen om at alt er fryd og gammen, og under kontroll. Men det behøver det altså ikke å være.

– Nei, slett ikke. For fakta er at selv ganske nye biler kan bruke en del motorolje og at det derfor er veldig viktig å sjekke denne med jevne mellomrom, sier bilekspert Benny Christensen i Broom.

– Noen merker leveres faktisk med en liter olje i bagasjerommet fra forhandler, til bruk ved eventuell etterfylling. Det alene sier jo sitt, utdyper Benny.

– Med tanke på den lange kjørelengden mellom oljeskiftene, er det ekstra viktig å følge med. Enkelte bilfabrikanter sier at et forbruk på inntil 1 liter olje per 1000 kjørte kilometer er innenfor fabrikkens normer. Når vi i tillegg vet at det ikke er uvanlig med serviceintervaller på 30.000 kilometer, kan jo dette i ytterste konsekvens bety et oljeforbruk på 30 liter mellom hvert skift. En vanlig motor i en personbil rommer ofte rundt 4 liter motorolje. Dette er veldig teoretisk, men det understreker helt klart et potensielt problem, mener Benny.

Les også: Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Skift olje en gang i året uansett

Han legger til at det skal være ett oljeskift minimum hvert år, uansett kjørelengde. Det er et krav fra fabrikantene og bør følges for at bilens eventuelle garantiordninger skal gjelde.

– Jeg synes også at 30.000 kilometer er skummelt langt å kjøre på ett oljeskift. Så langt kjører jeg aldri så langt med mine egne biler. Jeg synes at det å skifte hver 15.000 kilometer er mer passelig.

– Tidligere byttet man gjerne på 5.000 eller 7.500 kjørte kilometer. Men det er ikke nødvendig lenger, sier Benny.

Les også: Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt

Flere grunner

Dette er det flere grunner til. For det første har oljene blitt bedre. For det andre er motorene i nyere biler bygget med helt andre materialer, toleranser og produksjonsmetoder som gjør at man kan kjøre lengre mellom hvert skift.

– Dessuten er det jo et miljøaspekt oppe i det hele. Det er liten vits i å tappe av fullt brukbar motorolje. Her ligger det også en besparelse, for oss forbrukere. Verden har altså gått videre og blitt enklere, også på dette området. Men jobben med å innimellom peile olje og etterfølge hvis det trengs – den må vi fortsatt gjøre, avslutter Brooms bilekspert.

Les også: Helgeturen endte med ett vrak, en bil på verksted og forfrysning!

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus