Nå risikerer du sviende piggdekk-bot

Nå kan du få bot hvis du møter politiet med piggdekk på bilen din.
Nå kan du få bot hvis du møter politiet med piggdekk på bilen din. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

Kan bli kostbart for etternølerne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

April kan være en lumsk måned, med tanke på vær og føreforhold.

Men siden påsken var såpass tidlig i år, var likevel fristen for å ta av piggdekkene allerede 4. april.

Det betyr at de som kjører rundt og "knaser" på asfalten nå, risikerer en sur bot.

Les også: Piggdekk: Nå er de forbudt i store deler av landet

1.000 kroner

Her er nemlig reglene klare. Politiet er i sin fulle rett til å gi deg en bot for kjøring med piggdekk. Og den er på 1.000 kroner per dekk, altså totalt 4.000 kroner om alle har pigger.

Men selv om forbudet altså gjelder, så finnes det naturligvis noen unntak.

– Skal du kjøre bil, er det du som sjåfør som er ansvarlig for å sørge for riktige dekk for forholdene. Og hvis du må krysse en fjellovergang nå, er det ikke bare lov, men også lurt å beholde piggdekkene på. Da får du heller ingen bot, påpeker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Les også: Slik kan bilen bli stillere – og mer komfortabel

UP vil vurdere nøye

Utrykningspolitiet (UP) på sin side er åpne på at de vil vurdere nøye før de gir noen bot for å kjøre med piggdekk nå.

– Utgangspunktet er at man skal være skodd etter forholdene og at bilen oppfyller kravene om tilstrekkelig veigrep. Dette må bilføreren selv vurdere. UP-mannskapene vil derfor vurdere nøye om de skal bøtelegge for feil bruk av piggdekk, skriver de på sin Facebook-side.

Det er med andre ord lov å bruke sunn fornuft. De som har lagt om til sommerdekk tidlig, og så legger ut på tur i vår-Norge, og møter kulde, frost og snø, risikerer avkortning på forsikringen om en blir involvert i et uhell.

Les også: Når byttet du felger sist?

– Burde komme en lovendring

Paradoksalt nok, er det ikke ulovlig å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren. Selv om bremselengde, drenering av vann og kjøreegenskapene blir dårligere av den myke gummien og et annerledes mønster.

– Her burde det rett og slett komme en lovendring. Vinterdekk er laget for helt andre forhold enn sommerdekk. I bunn og grunn handler dette om sikkerhet. Som jeg pleier å si: Dekkene er det viktigste på hele bilen. Og det er i alle fall ikke her en skal spare noen kroner. Da er det bedre å kjøpe nye sommerdekk, og ikke forsøke å tyne noen få millimeter ut av de gamle vinterdekkene, mener Benny.

Les også: Dette er årets beste sommerdekk

Mønsterdybde

Det er ikke bare her Brooms bilekspert gjerne skulle sett at vi fikk strengere regler.

Han synes nemlig også at det burde vært strengere krav til mønsterdybde på sommerdekkene. I dag sier loven at det skal være minst 1,6 millimeter.

– Det er ingen tvil om at også sommerdekk bør være 3 millimeter for å ha de egenskapene som trengs for å kjøre sikkert. Her har også NAF bedt myndighetene om en endring en rekke ganger. Men de får bare til svar at vi må følge de europeiske reglene.

Boten for å kjøre med feil mønsterdybde er 750 kroner per dekk.

Les også: Mange får dette, i stedet for reservedekk

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus