Forsker: Rushtidsavgift i Bergen ser ut til å fungere

Rushtidsavgiften ble innført for å få bukt med høy luftforurensning, samt å få bedre flyt i trafikken. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Rushtidsavgiften ble innført for å få bukt med høy luftforurensning, samt å få bedre flyt i trafikken. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Bergen fikk rushtidsavgift, har i gjennomsnitt 20.000 færre biler passert gjennom bomringen i rushet hver morgen. – Avgiften ser jo ut til å fungere etter hensikten, sier trafikkforsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge P4 , som har hentet tallene fra Bergen bompengeselskap, er nedgangen i trafikk i morgenrushet mellom 6.30 og 9.00 nærmere 14 prosent.

Siden 1. februar har det kostet 45 kroner å passere i dette tidsrommet, samt mellom 14.30 og 16.30 – noe som er 26 kroner mer enn ellers i døgnet.

Les også: Vegdirektoratet går inn for miljødifferensierte bompenger

– Disse tallene viser at den effekten vi så etter de to første to ukene, har holdt seg utover våren. Så avgiften ser jo ut til å fungere etter hensikten, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Han mener imidlertid at klimaeffekten er usikker, ettersom det totale antall biler gjennom døgnet fortsatt er like høyt.

Rushtidsavgiften i Bergen ble innført for å få bukt med høy luftforurensning, samt å få bedre flyt i trafikken.

Les også: Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift