Apollo Arrow blir den råeste bilen fra Tyskland

Inspirasjonen designmessig kommer fra jagerflyet F-35 og hvithaien. Sånt blir det tøffe linjer av! Foto: Lorden.
Inspirasjonen designmessig kommer fra jagerflyet F-35 og hvithaien. Sånt blir det tøffe linjer av! Foto: Lorden.

Har du hørt om merket før?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Husker du den tyske superbilen Gumpert Apollo? Den så dagens lys i 2005. Roland Gumpert hadde året før etablerte Gumpert, etter å ha forlatt sin jobb hos Audi AG. Gumpert Apollo S var et brutalt beist, og satte ny rekord på Nürburgring da bladet Sport Auto kjørte rundt Nordsløyfa på 7.11.57.

Så fort kjørte ikke jeg, men jeg var godt fornøyd da jeg som en av få journalister fikk prøvekjøre bilen for mange år siden. Den var brutal, bråkete og voldsom (akkurat som en superbil skal være), og den dro voldsomt opp i hastighet til jeg passerte 280 km/t med en smilende Roland Gumpert i passasjersetet.

Les også: En av verdens største bilsuksesser blir ny

Men til tross for udiskutable kvaliteter, uteble suksessen, og det har vært stille om Gumpert de siste årene. Men under radaren har Roland jobbet videre med drømmen sin, etter at det opprinnelige selskapet gikk konkurs. Det betyr at man har flyttet fra den gamle fabrikken i Altenburg, og til et nytt teknisk senter i Denkendorf i Bayern.

Apollo Arrow er ikke akkurat diskret, uansett hvilken vinkel man ser den fra. Foto: Lorden.
Apollo Arrow er ikke akkurat diskret, uansett hvilken vinkel man ser den fra. Foto: Lorden.

Penger fra Hong Kong

Dette ble mulig etter at det Hong Kong-baserte selskapet Ideal Team Ventures Limited spyttet inn penger. Det har gjort at man nå kan presentere en ny superbil basert på det gamle Apollo-prosjektet, med navnet Apollo Arrow. Roland Gumpert er fortsatt administrerende direktør, og leder den tekniske utviklingen av bilen.

Nå gjelder det å legge om kjørestilen

Det betyr i første rekke et helt nytt karosseri av karbon, bygget rundt en karbon-monocoque, som rent visuelt ikke står noe tilbake for noen annen superbil. Her er det så mye vinger, luftinntak, spoilere, finner og skarpe kanter at man nesten blir helt satt ut. Noen vil nok synes at det er altfor mye, mens andre (som meg), synes bilen ser helt fantastisk ut.

Ifølge designerne kom inspirasjonen hovedsakelig fra jagerflyet F-35 (som snart dukker opp på en himmel over der du bor), og et brutalt beist kalt Carcharadon Carcharias, bedre kjent som hvithaien. Akkurat det har jeg ingen grunn til å betvile, når jeg ser bilen.

Les også: Rod bygde Ferraris «hellige gral» i et skur

1.000 hk og 1.000 Nm

Den er enn så lenge en prototype, men produksjonsbilen skal se likedan ut når den kommer i salg neste år (hvis den gedigne vingen blir godkjent av tyske myndigheter). Motorkreftene kommer som før fra Audi, nå med en blodtrimmet 4-liters V8 med doble turboer.

Derfor tror vi Teslas SUV blir en storselger

Den flotte brosjyren sier ingenting om krefter, men i pressemeldingen sier Gumpert at bilen vil ha 1.000 hk ved 6.750 omdreininger og 1.000 Nm ved 3.650 omdreininger. Det betyr at 0-100 skal gå unna på 2,9 sekunder, mens toppfarten oppgis til 360 km/t.

Les også: Superbilen kan bli verdt en formue

Det var nok av folk som ville ta bilde av seg selv sammen med superbilen på messen. Foto: Lorden.
Det var nok av folk som ville ta bilde av seg selv sammen med superbilen på messen. Foto: Lorden.

Mange banerekorder kan falle

Roland Gumpert var en legende hos Audi, og var løpsleder da quattroen herjet i Rally-VM. Mannen vet hva som fungerer på bane, og Apollo Arrow vil garantert være helt i toppklasse på alt fra dempere til bremser. Ikke bli forbauset hvis bilen slår alle banerekorder som fins for en produksjonsbil.

Gumpert vil bare lage 100 eksemplarer av bilen, og i motsetning til sine ekstremt dyre konkurrenter fra Pagani og Koenigsegg vil prisen bli langt mer folkelig, uten at den oppgis nå.

Nå sier flere nei til gratis lading

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus