Nå skal disse bilmerkene gjøre comeback i Norge

Dette er tre bilmerker som har mange fans, og nå er de endelig tilbake for fullt i Norge. Fra venstre Alfa Romeo, Fiat og Jeep.
Dette er tre bilmerker som har mange fans, og nå er de endelig tilbake for fullt i Norge. Fra venstre Alfa Romeo, Fiat og Jeep.

Her har det vært mye usikkerhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hva har Alfa Romeo, Fiat og Jeep til felles? For den ikke så veldig bilinteresserte, er det tilsynelatende lite som forbinder disse merkene, bortsett fra at de to førstnevnte er italienske.

Den litt mer bilinteresserte vet kanskje at alle tre tilhører samme konsern: FCA. Det står for Fiat Chrysler Automobiles, og ble til da Fiat i praksis tok over Chrysler-konsernet etter at finanskrisen hadde herjet.

Andre har kanskje også fått med seg at merkene ofte har svært engasjerte tilhengere. Både Fiat og Jeep-folket er stolte eiere av sine produkter, og Alfa Romeo-fansen er helt oppe med Tesla-eierne når det gjelder sterk tilhørighet til merket sitt.

Det er selvsagt ingenting galt i å være lidenskapelig opptatt av merket sitt, og det gjør også at det er grobunn for en ny satsing for de tre. Noe som akkurat nå er kunngjort på en pressekonferanse på Fornebu: Fiat, Alfa Romeo og Jeep er tilbake for fullt på det norske markedet, etter en lang uavklart periode siden i fjor sommer.

Les også: Camaro mot røkla!

Vil bli 30 forhandlere

Da ble det klart at importøren RSA forsvant ut av bildet, og at en fabrikkeid importør skulle ta over fra i år. Men FCA lot vente på seg, før nyheten kom i dag. FCA Norway vil representere merkevarene Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Mopar og Fiat Professional, med hovedkontor på Fornebu utenfor Oslo.

Dette blir den råeste bilen fra Tyskland

Det vil bli totalt 30 forhandlere. 20 av disse vil ha Fiat, 14 skal selge Alfa Romeo, 19 skal selge Jeep, og 25 Fiat Professional. De siste forhandlerne er ennå ikke signert, og Hamar, Skien og Haugesund står øverst på listen over steder hvor man ennå ikke har fått forhandlere.

For pressekonferansen på Hotel Quality Expo på Fornebu, hadde man fått parkert ulike FCA-produkter inne i hotell-lobbyen. Her Jeep Renegade, som bør ha alle forutsetninger for å selge godt på det norske markedet.
For pressekonferansen på Hotel Quality Expo på Fornebu, hadde man fått parkert ulike FCA-produkter inne i hotell-lobbyen. Her Jeep Renegade, som bør ha alle forutsetninger for å selge godt på det norske markedet.

FCA vil ha eget nasjonalt salgsapparat i alle nordiske land, noe som vitner om en dedikert satsing fra selskapets sin side.

Fiat

For Fiat sin del vil det i første omgang være tre modeller som skal selges. Panda, 500 og 500X. Panda 4x4 representerer fortsatt mye firehjulstrekker for pengene, og starter på 228.700 kroner.

Les også: Denne bilen finnes det bare én av

Apropos bil for pengene, kommer også Tipo (både som kombi og stasjonsvogn) til Norge. Denne bilen vant Autobest sin «Best buy of the year» pris for 2016. Sportsbilen 124 Spider kommer også utpå året. 500L vil imidlertid ikke dukke opp på norsk jord.

Alfa Romeo

Alfa Romeo vil satse på Giulia og Giulietta. Giulia kommer etter sommerferien, først med 2,2-liters diesel, så med andre motorer. Den skal plasseres i premium-segmentet.

Her er det mange som tabber seg ut

I mai kommer også en faceliftet Giulietta. Den har vi prøvekjørt i Italia, så test av denne kommer ganske så snart her på Broom.

Jeep

For Jeep sin del handler det om de fire modellene Renegade, Cherokee, Grand Cherokee og Wrangler. Der er det ikke så mye nytt.

Wrangler vil komme med en ny 2,8-liters diesel, mens Grand Cherokee kommer i en mørk og truende 75th Anniversary Edition med 3,0 V6 CRD på 250 hk.

Mopar og Fiat Professional

For de som lurer på hva Mopar er, så har det ikke samme betydning som det hadde på 60-tallet. Mopar-avdelingen er rett og slett ettermarkedsbiten.

Frank Bauge er Country Manager for Norge, og sier at man må investere i markedet. Han sier også at skal man tiltrekke seg kjøpere, må man kjøre kampanjer, og at man vil bruke ulike virkemidler på de ulike varemerkene.
Frank Bauge er Country Manager for Norge, og sier at man må investere i markedet. Han sier også at skal man tiltrekke seg kjøpere, må man kjøre kampanjer, og at man vil bruke ulike virkemidler på de ulike varemerkene.

Fiat Professional er yrkesbiler. Der er Fiat store, og en ny pickup kalt Fullback, samt en ny varebil kalt Talento vil opprettholde den statusen. Chrysler og Dodge er dessverre ikke aktuelle for Norge, mens Abarth er oppe til vurdering.

Ingen elbiler på horisonten

Alle FCA-merkene må kunne kalles marginale på det norske markedet, og det har ikke alltid vært så lett å posisjonere dem riktig her hjemme. Med tanke på norske avgifter, hadde det vært kjekt for FCA hvis de hadde elbiler eller ladbare hybrider, men intet slikt er på gang med det førte.

Det er ikke så lenge siden man introduserte Chrysler Pacifica på det nord-amerikanske markedet, en bil som er den første ladbare hybrid FCA noen gang har laget. Men den vil (i likhet med alle andre Chrysler-modeller) ikke sette kurs for Europa.

Ingen salgsmål er satt

FCA Norway har ikke satt noen salgsmål, idet første kvartal gikk bort. Den største utfordringen har vært alt som har med IT og forhandlersystemer osv. Det har tatt mye tid å få på plass.

Men nå er «All systems Go» (som Vinnie Vincent sa), og hvis du har lyst på en Fiat, Alfa Romeo eller en Jeep, er det bare å glede seg. For du vil ganske så snart få muligheten til å ta turen innom din nærmeste forhandler, for å kikke på produktene.

En av verdens største bilsuksesser blir ny

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus