De beste dekkene til sportslige biler
Testens vinner er Continental SportContact 5, et hårstrå foran Nokian Hakka Black og med Dunlop SportMaxx, Goodyear Eagle F1 og Hankook Ventus S1 på de neste plassene. Alle dekkene oppfører seg godt på kritiske underlag.
I denne testen legger vi hele 60 prosent vekt på egenskapene på vått underlag – det vil si bremsing, vannplaning og banekjøring som gir svar på blant annet sidegrep og lettkjørthet. Dessuten gir testførerne sin vurdering av hvor trygt dekket føles, hvor brått grepet slipper og hvor enkelt det er å gjenvinne kontrollen over bilen i en kritisk situasjon.
Les også: Volvo - unnfanget i et krepselag
Testbil: VW Golf GTI.
Testdekk: Dimensjon 225/40R18
I ytterste konsekvens kan gode eller dårlige dekk handle om liv eller død. Et sommerdekk skal stoppe på kortest mulig strekning, kunne motstå vannplaning når regnet øse ne dog samtidig sørge for godt sidegrep og god evne til å rette opp eventuelle utslag dersom du må foreta en bra. Uventet manøver. Det kan være for et barn som løpet ut i veien eller for en bil som kommer over i motgående kjørefelt.
All kontakten bilen din har med veien er fire dekkflater så store som en hånd. Det som skiller et sommerdekk fra et vinterdekk er at det ikke gir deg noe forvarsel om det er godt eller dårlig. Det er først når den kritiske situasjonen oppstår at det viser sitt sanne ansikt. Forskjellen i prestasjoner kan du lese ut av tabellene.
Les også: Her er Teslas nye storselger
Så langt mulig kjøper vi testdekkene våre i butikk. Dette for å unngå alle spekulasjoner om at produsentene kan ”preparere” dekk som presterer spesielt godt i testen. Noen av de nyeste dekkene er ennå ikke på plass i butikkene når vi kjører testen. Disse er vi avhengig av å hente direkte fra importørene.
Disse dekkene tester vi imidlertid på nytt så fort de er tilgjengelig i butikk, slik at eventuelle forsøk på ”dekk-doping” blir avslørt. Uansett vil det alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk, noe som kan bety små variasjoner i resultatene i en test fra år til år.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Se hva som blir politibil nå
(Saken fortsetter under)
Motors sommerdekktest kjøres i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor og Sport i Sverige og Tekniikan Mailma i Finland. Vi oppgir ikke prisen på dekkene, fordi prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på det samme dekket er så store at en veiledende pris ofte er mer villedende enn til hjelp.
Når du har plukket ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Spesielt på disse litt dyrere sportsdekkene vil du kunne spare 1.500-2.000 kroner på fire dekk av samme merke og modell.
Testvinner:
Continental ContiSportContact 5
Karakter: 9,4
Les hele testen her
Jevnt gode egenskaper på våt vei:
Nokian Hakka Black
Karakter: 9,3
Les hele testen her
Presterer godt i nesten alle disipliner:
Dunlop SportMaxx RT2
Karakter: 8,9
Les hele testen her
Artikkelen fortsetter under annonsenEt av de beste sportsdekkene:
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
Karakter: 8,9
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Camaro mot røkla!
Bremser best på asfalt:
Hankook Ventus S1 Evo
Karakter: 8,7
Godt grep på våt vei:
Pirelli Cinturato PZero
Karakter: 8,6
Det beste dekket til å motstå vannplaning:
Michelin Pilot Sport 3
Karakter: 8,5
Rimelig dekk med jevnt gode egenskaper:
Nankang Sportnex AS-2+
Karakter: 8,1
Les også: Magne sto først i køen – sikret seg folke-Tesla
Godt grep på tørr asfalt:
Maxxis Victra Sport Zero One
Karakter: 7,5
Ruller lett, noe som gir lavt forbruk:
Jinyu YU63
Karakter: 7,4
Bremser OK på tørr vei, men er svakt mot vannplaning:
Delinte DH2
Karakter: 7,1
Ruller lett, men er svakt på våt vei:
Toyo Proxes T1 Sport Plus
Karakter: 7
SLIK TESTER VI:
Bremsing
Testene kjøres som full ABS brems fra 80 km/t på våt asfalt og fra 100 km/t på tørr asfalt. I alle testene kjøres det referansedekk for å fange opp eventuelle forandringer i forholdene på banen. Alle testene gjentas over flere dager for å få et best mulig resultat.
Artikkelen fortsetter under annonsenDynamisk kjøregrep
Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes ved å måle bilens rundetider på en våt asfaltbane. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene ble kjørt av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.
Vannplaning
Evnen til å motstå vannplaning måles ved at vi akselererer bilen inn i et basseng med vann og måler hastigheten når styrbarheten og grepet slipper helt.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Verditap: 2,1 millioner kroner!
Kjørefølelse
Flere testsjåfører gjør en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på en asfaltbane. Det viktigste er hvor sikkert dekket oppfører seg i de forskjellige situasjonene som oppstår. For eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blindtester der sjåførene ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenStøy
Dekkstøyen evalueres både subjektivt av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag og ved målinger med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Karakteren er en kombinasjon av disse.
Rullemotstand
Rullemotstanden måles av en maskin i et laboratorium. Resultatet av testen, angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som ruller lettest.
Les også: Avgiftsfritaket får bilkjøpere til å velge elbil
Les også:
Familie-SUV-en vi nordmenn ikke får kjøpe
Bedrifter sender ansatte på trafikkurs
Vi krasjet for 6 milliarder kroner i fjor
Saken ble opprinnelig publisert på Motor.no