Camaro mot røkla!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Chevrolet er ikke snaue i sin omtale av den nye versting-Camaroen ZL1, som har 640 hestekrefter og 10-trinns girkasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Unprecedented levels of technology, refinement, track capability and drag-strip performance», skriver Chevrolet i sin presentasjon av nye Camaro ZL1. Det kan oversettes til noe sånt som «enestående nivå av teknologi, raffinement, kjøreegenskaper og akselerasjons-egenskaper», som ifølge Chevrolet betyr at Camaro ZL1 er god nok til å ta opp kampen mot «røkla» av andre sportsbiler der ute.

Les også: Her er elbilen som skal gå lenger enn konkurrenten

Et multitalent av en sportsbil

Og skrytet bare fortsetter: «Camaro ZL1 er designet for å mestre alt», sier Mark Reuss, konserndirektør i Global Product Development i Chevrolet, og legger til at den vil tåle sammenligning med hvilken som helst annen sportskupé, uansett pris. Med andre ord; Chevrolet påstår ganske hardnakket at dette er et multitalent av en sportsbil.

Vi skal innrømme at det ser gromt ut. Med ny V8-er under panseret, to girkassealternativer der det ene er ganske oppsiktsvekkende, samt supersportsbil-teknologi, ligger det meste til rette for at framtidige Camaro-eiere har mye å glede seg til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi vet at Chevrolet har løftet Corvette voldsomt de siste årene, og nå ser det altså ut til at kunnskapen de har bygget opp drysser ned over andre sportslige bilene i modellspekteret, som Camaro ZL1.

Les også: Nå skal «spøkelsesbilene» selges på auksjon

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ser vi til Corvette Z06, som på papiret er ganske lik, skal vi ikke se bort fra en 0-100 km/t-tid på rundt tre sekunder for Camaro ZL1. Foto: Chevrolet
Ser vi til Corvette Z06, som på papiret er ganske lik, skal vi ikke se bort fra en 0-100 km/t-tid på rundt tre sekunder for Camaro ZL1. Foto: Chevrolet

Titrinns automat

Tradisjonen tro har Chevrolet gått for et beist av en V8-er som kraftkilde i Camaro ZL1. Men i motsetning til tidligere sportsbiler fra merket der resten av drivlinjen og chassiset ofte ikke har stått i stil til motoreffekten, satser Chevrolet nå knallhardt på kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjør de ved å redusere vekten og fokusere på drivlinje og chassis. Mest oppsiktsvekkende er uten tvil automatgirkassen. Som standard leveres ZL1 med en sekstrinns manuell girkasse, men som tilvalg får du en helt ny automatkasse med - hold deg fast - ti gir! Og selvfølgelig; girhendler på rattet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Camaro ZL1 er første modell fra Chevrolet med denne girkassen, som på sikt vil bli tilgjengelig i åtte modeller fra merket. Girkassen er utviklet i samarbeid med Ford, som vil tilby denne i nye F150 Raptor.

Les også: Familie-SUV-en vi nordmenn ikke får kjøpe

(Saken fortsetter under)

Interiøret er på typisk amerikansk vis alt annet enn spartansk utformet. Sportssetene kommer fra Recaro. Foto: Chevrolet
Interiøret er på typisk amerikansk vis alt annet enn spartansk utformet. Sportssetene kommer fra Recaro. Foto: Chevrolet

6,2-liters V8 med kompressor

Motoren, en smallblock V8-er, er alt annet enn «small» med sitt 6,2-liters slagvolum. I tillegg har Chevrolet montert en kompressor som tvangsfórer motoren med komprimert luft. Resultatet er 640 hestekrefter og 870 Newtonmeter.

Offisielle tall for akselerasjon og toppfart er foreløpig ikke sluppet, men ser vi til Corvette Z06, som på papiret er ganske lik, skal vi ikke se bort fra en 0-100 km/t-tid på rundt tre sekunder.

Kontakten med underlaget sikres med dekk i dimensjonen 285/30ZR20 foran og 305/30ZR20 bak. Brembo står for bremsekraft i form av massive monoblokk bremsekalippere og 390 millimeters skiver foran.

Les også:

Herfra kan du nyte lyden av motoren

Det denne bilen gjør skulle egentlig ikke være mulig

Jeeps ville påskekolleksjon

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no